هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتابهای راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز است. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و فعالیتهای یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتابها به روش تحلیل محتوای مقولهای استخراج گردید. جامعه و نمونهی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دورهی پیش دبستانی است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده و یافتههای حاصل نشان داد در کتابهای راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتابها مناسب نیست و پیشنهاد میشود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربههای تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوتهای فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود.
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، دوره: 17، شماره65، بهار1401، ص308-301