بررسی پژوهش‌های انجام‌شده مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ایران: یک مطالعۀ فراترکیب

هدف از پژوهش حاضر، بررسی پژوهش‌­های کیفی مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که طی سال‌های 1389 تا 1399 انجام شده­‌اند تا از این رهگذر، علاوه‌بر توصیف وضعیت پراکندگی موضوعی این تحقیق‌ها، دربارۀ امکانات سیاستی و اجرایی حاصل از یافته‌­های پژوهش­‌ها کسب اطلاع شود. بدین منظور، از روش فراترکیب هفت‌مرحله­‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده‌ایم که در آن، ازمیان جامعه‌­ای با 2283 منبع، پس‌از طی‌کردن مراحل غربالگری، 35 پژوهش را انتخاب و طی فرایند تحلیل مضمون، نقدهای وارد بر فرایند اجرا و نیز محتوای سند درکنار پیشنهادها و راهکارهای اصلاح آن­ها را درقالب دوازده مضمون فراگیر شناسایی کرده‌ایم. یافته‌­های حاصل از این فراترکیب نشان می‌­دهد ازجمله مهم­ترین نقدهای وارد بر فرایند اجرای سند، موارد ذیل را می‌توان برشمرد: وجودنداشتن اجماع نظری و صراحت عملی میان نهادها و بازیگران، شتاب­زدگی و بی­‌برنامگی، صورت‌نگرفتن تفهیم و مشارکت درمیان ذی‌نفعان، و ضعف در فرایند ارزیابی. شاخص­ترین نقدهای وارد بر محتوای سند نیز عبارت‌اند از: ابهام‌داشتن و شفاف‌نبودن مفاهیم، التقاط روش­شناختی، ضعف و تعارضات نظری در مفاهیم و مبانی، و کم‌توجهی به تنوع فردی و فرهنگی. براساس یافته‌­های پژوهش، پیشنهادهایی را برای اصلاح وضع موجود در دو بخش اجرایی و محتوایی می‌توان مطرح کرد که مهم­ترین آن­ها عبارت‌اند از: تنظیم نقشۀ راه؛ جلب مشارکت همگانی و فراقُوه­ای با زمینه­‌سازی قانونی، علمی، نهادی و نگرشی درراستای حکمرانی اجتماعی؛ اصلاح فرایندهای نظام مدیریت منابع انسانی در آموزش­‌وپرورش؛ اصلاح کلیت متن سند؛ روش‌شناسی تدوین و مفاهیم و مبانی نظری آن. در بررسی توصیفی وضعیت پراکندگی موضوعی پژوهش‌­ها، یافته‌­های پژوهش نشان می‌­دهد بیش‌از نیمی از مطالعات صورت‌گرفته به‌نوعی با زیرنظام­‌های مطرح در سند تحول، مرتبط بوده‌­اند و در نیم دیگر، با رویکردهای درون­متنی یا برون­متنی، مفاهیم متعددی در سند مطالعه شده و تنها در تعدادی محدود از تحقیقات، بررسی و نقد اجرای سند صورت گرفته است.

فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره 10، پیاپی19، مهر1401، ص.: 47-5

سال نشر: 
1401