استراتژی‌های تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران

هدف  پژوهش، شناسایی و تدوین استراتژی­‌های تسهیل‌­کنندۀ تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش کیفی با رویکرد داده ‌­بنیاد است. داده‌­های اولیه از طریق مصاحبه نیمه‌­سازمان­یافته گرد­آوری و با ابزار “SWOT”، تجزیه و تحلیل شده است. جامعۀ پژوهش شامل صاحب­‌نظران و مدیران عالی آموزش و پرورش بوده، که 25 نفر با روش هدفمند به­‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در کدگذاری اولیه شانزده عامل داخلی و هجده عامل بیرونی تعیین و نتایج جهت تأیید اعتبار و ضریب­‌دهی برای مشارکت­‌کنندگان ارسال شد. ضرایب وزنی نهایی در هر دو حوزۀ داخلی و خارجی نشان داده که شرایط و استراتژی­‌های کنونی آموزش و پرورش اثربخشی لازم برای بهبود و کاهش نقاط ضعف و تهدیدها و بهره برداری از قوت‌­ها و فرصت­‌ها را ندارد. با تشکیل ماتریس “SWOT”، استراتژی­‌های: "هدایت اعتبارات پژوهشی برای طراحی نقشۀ جامع استانی و منطقه‌­ای"، "توسعۀ انجمن­‌های علمی"، "کاهش دغدغه­‌های حاکمیت در حفظ وحدت"، "توسعۀ تدریجی اختیارات شوراها"، "توسعه و استمرار ارتباط با مجلس و مدیران سیاسی"، "شناسایی قابلیت­ها، نیازها و محدودیت­های مناطق"، "تقویت برنامه‌­های درسی و آموزش­‌های متناسب با بوم"، "توانمندسازی نیروی انسانی"، "تعدیل واحدهای ستادی"، "جلب حمایت قوای سه­‌گانه"، "توسعۀ تدریجی اختیارات استانی"، "توسعۀ مدارس وابسته" و "شناسایی و جذب منابع بالقوه" ارائه شده است.

فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 19، ش.2، پیاپی 68، تیر1402، ص. 184-165   

سال نشر: 
1402