پرورش رهبری معلمان

نویسنده دراین مقاله به تعریفی دوباره از مفهوم مدیریت و رهبری در مدرسه می پردازد و متذکر می شود
مدیران مدارس باید فرهنگی ایجادکنند که درآن هر فرد متخصص، ضرورتا احساس مسئولیت کند تا برموفقیت
همۀدانش آموزان تأثیرگذار باشد. در فرایند توسعه فرهنگ مسئولت پذیری مشارکتی اولین گام برای
مدیران این است که دیدشان را نسبت به نقش خود متفاوت کنند. و به عنوان مدیر مدرسه، لازم است به ترویج
بینش و مهارت های معلمان اهمیت بیشتری بدهیم نه به اثبات خبرگی خودشان. وی عقیده دارد اگر بخواهیم
از خبرگی کارکنان خود بهره ببریم و مشارکت آ نها را در پیشرفت مدرسه بیشتر کنیم، لازم است به صورت
هدفمند توانایی رهبری و هدایت را در آنان پرورش دهند. برای انجام این امر لازم است به وضوح ازمعلمان در
هدایت و رهبری همه همکاران در مدرسه حمایت شود. علاوه بر این، برای انجام کارهای مهم، مسئولیت را
تقسیم، نقش هر کسی مشخص و تصمیمات و انتظارات را به طور شفاف بیان شود.وی معتقد است افراد، مدیریت و رهبری را با رهبری کردن فرا می گیرند. بنابراین، لازم است تمرین واقعی
انجام دهند تا در انجام آن مسلط شوند. و مسئولیت کارها را قبل از اینکه افراد آمادة هدایت و رهبری
آن باشند، به آنها واگذار شود زیرا آنچه در ابتدا ریسک به نظر می رسد، در پایان کار نوعی سرمایه گذاری
هوشمندانه برای توسعۀ مدرسه در طولانی مدت است. و برای خارج شدن معلمان از انزوا و توسعه فرهنگ
مسئولیت پذیری در مدرسه نیز تفکر دو جانبه را پیشنهاد می کند.

سال نشر: 
1397