با تفکر مرتبه بالاتر شروع کنید

حفظ و نگهداری حقایق در ذهن خسته کننده است. تمرین و تکرارنیز ملا ل آور است. اما، برای اکثردانش آموزان و در اغلب اوقات، تفکر واقعاً سرگرم کننده و لذت بخش است. خبر خوب این است:در سهایی که از "تفکر مرتبة بالاتر" حمایت میکنند، احتمال دارد دانش آموزان را نیز علاقمند و درگیرسازند.در این مقاله، سه راهبرد از انواع راهبردهای دردسترس را برای معرفی و ارائة مهار تهای تفکرمرتبة بالاتر در طرح درس های شما مطرح می کنم.یک یا چند مورد از این راهبردها را آزمایش کنید و نحوة تفکر دانش آموزان را با یکدیگرمشاهده کنید. با حمایت و "داربست سازی( دانش آموزانی که قبلاً از حفظ، تمرین و تکراراستفاده می کردند، نیاز دارند متقاعد شوند که واقعاً از آ نها می خواهید بیندیشند) یادگیری وانگیزش، هردو بهبود خواهند یافت. این راهبردها ممکن است شما را برانگیزند که راه های دیگری برای معرفی و ارائة تفکر مرتبة بالاتر در درس های کلاستان پیدا کنید.
راهبرد یکم: سؤا لهای بازپاسخ 

توصیه می کنم که دو یا سه سؤال باز پاسخ برای هر درس طراحی کنید. این سؤا لها را با دقت طراحی کنید و مطمئن شوید که دقیقاً بر همان محتوا و مهارت های تفکر موردنظر شمامتمرکزند. حتی برای عمق بخشیدن بیشتر به یادگیری، اطمینان حاصل کنید که طرح درس شما شامل برخی راهبردهای پیگیری است که دانش آموزان را موظف می کنند، به جای پاسخ دادن به شما، پاسخ گوی یکدیگر باشند.

طراحی سؤا لهای باز پاسخ: از دانش آموزان بخواهید شباهت ها و تفاو تها را توصیف کنند. توجه داشته باشید، درخواست شباهتها و تفاوتها می تواند یک راهبرد سادة درک مطلب باشد(برای مثال، "ویژگی های فیزیکی پستانداران و خزندگان را با هم مقایسه و مقابله کنید"). به جای آن باید به سراغ مقایسه هایی بروید که مستلزم تحلیل واستدلال در بارة مفهوم ها یا موقعیت ها هستند. برای مثال، در ریاضیات و به هنگام تدریس معنای عدد، ممکن است بپرسید: "عددهای 11 و 16 از چه نظر به هم شباهت دارند؟ از چه نظر باهم متفاوت اند؟ دانش آموزان با انواعی از ایده ها وارد بحث خواهند شد. یا در درس مطالعات اجتماعی، ممکن است بپرسید:"فضای سیاسی در دوره های اول و دوم ریاست جمهوری آقای روحانی از چه نظر به هم شبیه و چگونه از هم متفاوت بودند؟"برای جواب دادن به این  سؤا لها، دانش آموزان باید هردو عنصر مقایسه را بدانند و درک کنند، اما باید از استدلال نیز برای مقایسه و دفاع از این مقایسه ها استفاده کنند. دانش آموزی فرضی را توصیف کنید. گاهی نقدکردن ایده ای که به یک دانش آموز فرضی تعلق دارد، آسان تر است. یک طرح  کوتاه بنویسید حتی در یک یا دو جمله  که در آن تلا شها یا افکار یک دانش آموز فرضی توصیف شده باشد. سپس پاسخ های دانش آموزان را در آن مورد خواستار شوید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد: روش نخست، این است که دانش آموزان می توانند تفکر و روش "غلط"  فرضی را تحلیل کنند و سپس توضیح دهند که چگونه آن را اصلاح خواهند کرد. برای مثال، می توانید بگویید: "کنراد این مسئله را حل کرد.آیا با جواب کنراد موافق هستید؟ اگر جواب منفی است، به او چه خواهید گفت؟" به مسئلة زیر توجه کنید

مسئلة ریاضی بالا یک جواب صحیح دارد( x = 32 ) بنابراین، صِرف پیدا کردن جواب مسئله، پاسخی است به یک سؤال بسته. اما فهمیدن اینکه کنراد به چه فکر می کرد، نیازمند آن است که گام های نادرست او تاحدی  تحلیل شوند و تبیین خطاهای او، زمینه را برای اتخاذ رویکردهای متنوع دانش آموزان به این سؤال فراهم میکند.

سال نشر: 
2017
مترجم: