بررسی ساختار الگویی برنامه درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران

  تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تحولی عمیق و ریشه ای است که به تحول در مفاهیم نظری، روندها و فرایندها، نقش ها و کارکردها و رویکردها منجر خواهد شد. در تحول بنیادین نوع نگاه به معلم، کتاب، مدرسه، کلاس درس و به ویژه به مثابه قانون اساسی برای تحولات همه » سند تحول بنیادین آموزش و پرورش « دانش آموز دگرگون خواهد شد . اینک که جانبه و دراز مدت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، باید تمام زیر نظام ها و مؤلفه های خرد و کلان نظام تعلیم و تربیت مورد بازخوانی و بازتولید قرار گیرد. برنامه درسی ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می نماید . پژوهش حاضر از نوع مروری تحلیلی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای بود . در تحلیل اطلاعات از رویکرد - توصیفی تفسیری استفاده شد . یافته ها حاکی از آن بود که برنامه ریزی درسی در آموزش وپرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چراکه آموزش وپرورش را می توان موثرترین روش سرمایه گذاری درمنابع انسانی دانست که باآموزش، دانش افزایی وارتقای نگرش ومهارتها، نقش اساسی ومحوری درفرآیندتوسعه ملی وایجاد موازنه بین ابعاد مختلف توسعه یافتگی کشور را دارد و در نهایت نیز پیشنهادات پژوهش نیز ارائه گردید.

سال نشر: 
1396