مطالعه تطبیقی مجموعه های تخصصی کتاب های درسی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آلمان و کانادا

هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی شباهت ها و تفاوت های سیاست های مجموعه سازی و روش های ارائه خدمات اطلاعاتی “ مجموعه تخصصی کتاب درسی “ در کشورهای آلمان، کانادا و ایران است.در این پژوهش شباهت ها و تفاوت های سیاست های مجموعه سازی و روش های ارائه خدمات اطلاعاتی کشورهای مذکور به منظور ارائه پیشنهاد هایی کاربردی برای بهبود بخشیدن مجموعه تخصصی کتاب های درسی ایران به صورت کیفی با روش تطبیقی و توصیفی - تحلیلی به بررسی سیاست های فراهم آوری، ذخیره و بازیابی و روش های ارائه خدمات اطلاعاتی پرداخته است. الگوی مورداستفاده زمینه تطبیقی، الگوی بردی است؛ و از تحلیل سند برای این مطالعه استفاده شده است. جامعه آماری، مجموعه تخصصی کتاب های درسی در سه کشور موردمطالعه بوده است. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به پرسش ها از طریق وب سایت موسسه گئورگ آلمان، اویزی کانادا و اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و منابع مرتبط کشورهای مذکور بدست آمده است.  نتایج تحلیل تطبیقی نشان می دهند که کشور آلمان، کانادا و ایران دارای مجموعه تخصصی کتاب های درسی هستند و تشابهات این مجموعه های تخصصی روند شکل گیری، وابستگی سازمانی، تعیین مأموریت خاص؛ ارائه خدمات حضوری به کاربران و محدودیت گردش منابع، استفاده از فهرست های رایانه ای و نرم افزار کتاب شناختی در شیوه ذخیره و بازیابی است و در شیوه رده بندی و ارائه خدمات اطلاعاتی تفاوت اساسی وجود دارد. خدمات اطلاعاتی ازجمله خدمات مرجع، انتشار تازه ها، تدوین کتاب شناسی و برگزاری کارگاه آموزشی، خدمات گفتگوی الکترونیکی و رایانامه ازجمله خدمات متفاوت است. بنابراین اصلاح و بازنگری در سیاست های اطلاعاتی مجموعه تخصصی کتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضروری  به نظر می رسد .

سال نشر: 
1394