آموزش حقوق و سواد حقوقی راه حل عملی برای تقویت و تحکیم پایههای زندگانی اجتماعی است. اگر مردم به حقوق و وظایف خود آگاهی داشته باشند، اجرای عدالت و تعادل منافع مختلف در جامعه بسیار آسانتر خواهد بود. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی، از نوع اکتشافی متوالی و مدل طبقهبندی اجرا شد. بخش کیفی با استفاده از روش مطالعۀ موردی کیفی، و بخش کمّی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام گردید. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی رشتههای حقوق و روانشناسی تربیتی، و اعضای گروه درسی علوم اجتماعی دفتر تألیف کتابهای درسی متوسطه وزارت آموزش و پرورش بودند. جامعۀ آماری در بخش کمّی دبیران علوم اجتماعی شهر شیراز که تعداد 130 نفر بودند که با روش نمونهگیری بخش کیفی، نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، و در بخش کمی، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. در بخش کیفی و در قالب 194 مضمون پایه، برنامۀ درسی سواد حقوقی مشتمل بر پنج فصل طراحی شد. بخش کمی نیز نشان داد که برنامۀ درسی طراحی شده از تناسب، تجانس و توازن قابل قبولی برخوردار است. بر اساس نتایج به دست آمده میتوان برنامۀ درسی سواد حقوقی را به عنوان یک واحد درسی برای دانشجویان کارشناسی رشتههای مختلف در برنامۀ درسی عمومی قرار داد.
- فصلنامه پژوهش های برنامه درسی، دوره 10، ش. 1، شماره پیاپی 19، بهار و تابستان 1399، صفحه 133-105