پژوهش حاضر بخشی از ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی از برنامة درسی قصدشده تا اجراشده و سپس، برنامة درسی کسبشده است. هدف این مطالعه در پی شناخت روند آموزش خط تحریری، آسیبهای احتمالی کاربرد ومهمترین عوامل بهوجودآورنده آن می باشد، ماهیت ِپژوهش در زمینة آموزش خط تحریری در چارچوب طرح ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی تعریفشده، و ارزشیابی انجامشده از نوع کاربردی است. در مراحل مختلف برای گردآوریدادهها از ابزارهای مختلفی چون کاربرگ معلمانگزارشگر، مشاهده، مصاحبه، نگرشسنج و آزمون استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد اکثر کودکان در بهکارگیری خط تحریری بهمرور دچار مشکل میشوند و نوعی دوگانگی با خط نسخ ایجاد میکند. خط تحریری شیبدار است، نیاز به الگودهی و تمرین قابلتوجه خارج از کلاس دارد، در حد توان کودک نیست و شروع استفاده از خط تحریری از پایههای بالاتراز اول باشد. در برنامة درسی تدوینشده فارسی دورة ابتدایی و همخوانی با آن در برنامة درسی اجراشده از نظر آموزش دستخط و الگوگیری خط تحریری، کاستی شایان توجهی وجود دارد. موقعیتهای مناسب آموزش خط تحریری ایجاد نمیشود و دانشآموزان به سمت خوانانویسی و زیبانویسی نمیتوانند هدایت شوند. اکثر معلمان در بهکارگیری و الگودادن خط تحریری تسلط کافی ندارند. طراحی الگوی راهنما و برگزاری دورههای کامل آموزشی خط تحریری برای همة معلمان دورة اول ابتدایی بسیار حیاتی است.
فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 9، شماره 3، پاییز 1399، صفحه 74-49