ساختار وجودی انسان در قرآن و کاربرد آن در ساحات تربیتی مبتنی‌بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

     پژوهش فعلی با هدف کاربردی‌ کردن ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش با تطبیق بر "نقشه انسان در قرآن" انجام گرفت تا بتوان متربیان را به اهداف نهایی ساحت های تربیتی سوق داد. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی قرآن و ساحات تربیتی در سند تحول بنیادین است. جامعه آماری، قرآن، تفاسیر و مجموعه پژوهش‌های مرتبط و سند تحول بنیادین و نمونه آماری 2470 آیه (واحد تحلیل) توصیف‌کننده وجود انسان از قرآن است که با نمونه‌گیری هدف‌مند استخراج و با همین روش واحدهای تحلیلی توصیف‌گر اهداف ساحت های تربیتی از سند تحول استخراج و داده‌های هردو به روش استقرایی تحلیل شدند. براین‌اساس، چهارچوب نظری از نقشه انسان در قرآن به محوریت قلب ارائه شد که واحدهای تحلیل ساحت های تربیتی بر آن تطبیق یافت. نتایج نشان داد که دستیابی به اهداف هریک از ساحت های تربیتی، وابسته به درنظرگرفتن تعالی، توسعه و رشد متربیان در ساختارهای وجودی مرتبط با آن در نقشه انسان در قرآن است که درقالب الگوهای مجزا ارائه و نظام معیاری کاربردی را درجهت تحقق حیات طیبه در اختیار مربیان و متربیان قرار می‌دهد.

فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی: دوره 29، شماره  50، بهار 1400، صفحه 175-135

سال نشر: 
1400