هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای تفکر فلسفی دوره ابتدایی است. روش مورد استفاده، تحلیل محتوای کمّی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، فعالیت ها و تصاویر می باشد که در مجموع 3961 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتابهای دوره ابتدایی بود که همۀ کتابها به عنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفه ها و شاخص های تفکر فلسفی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتابها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR به دست آمد که برابر با 90/0و تأیید گردید، پایایی نیز بر اساس ضریب توافقی 98/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد که 314 مورد به تفکر فلسفی اشاره شده است. از این تعداد، 305 مورد آن مربوط به مؤلفه تعمق و 9 فراوانی مربوط به مؤلفه انعطاف پذیری بوده و موردی به مؤلفه جامعیت(جامع نگری) اختصاص نیافته است. بیشترین ضریب اهمیت با /0 106مربوط به مؤلفه تعمق و کمترین ضریب اهمیت مربوط به جامع نگری (صفر) می باشد. از بین کتابهای درسی نیز، کتاب فارسی (مهارت خوانداری) بیش از سایر کتابها به مؤلفه تعمق و کتاب قرآن به مؤلفه انعطاف پذیری پرداخته بودند.
فصلنامه پژوهش های برنامة درسی، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی21، بهار و تابستان 1400، ص 132-105