بررسی مبانی فقهی و حقوقی سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

در تمامی کشورها و نظام­های حقوقی، حق تربیت از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و برای دولت­ها و خانواده­ها تکالیف خاصی درپی دارد. برای پیگیری و اجرای این حق (به‌ خصوص درمورد کودکان)، کشورهای مختلف درقالب اسناد و قوانین داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به اشکال مختلف، برای خود و سایر عوامل مؤثر ایجاد تعهد می­کنند.  در جمهوری اسلامی ایران اجرای این حق، همواره درقالب قوانین و دسورالعمل‌های خاصی در دستور کار بوده اما از سال 1390  مبتنی‌ بر سند تحول بنیادین پیگیری می­شود. ازآنجا که از تصویب این سند اساسی، تنها چند سالی می­گذرد و بررسی دقیق ابعاد مختلف سند برای اطمینان از ابعاد مختلف کارشناسی آن ضرورت دارد، در این نوشته تلاش شده ضمن بررسی دقیق پشتوانه فقهی و حقوقی سند تحول، حتی­المقدور پیشنهادهای اصلاحی ارائه شود. نتایج این پژوهش که به شیوه کتابخانه­ای- تحلیلی انجام شده، نشان می­دهد که در این سند، توجه به بیان عناوین کلی مبانی حقوقی، تبیین تکالیف بخش دولتی از مزایای این سند است، اما عدم انسجام در مطلب، عدم استفاده از منابع اصلی مثل فقه شیعه و قانون مدنی، تداخل دایره حقوق و تکالیف و طرح مطالب حقوقی در سایر بخش­ها و روشن ‌نبودن وظایف نهادهای خارج از دولت (مثل خانواده) از جمله اشکالات این بخش از سند تحول است. به ‌نظر می­رسد رفع این اشکالات، غنای علمی، قابلیت دفاع و ضمانت اجرایی سند را بالا می­برد. پیشنهاد می­شود درجهت اصلاح سند (براساس بند سوم از فصل هشتم سند تحول) مبانی فقهی و حقوقی در دو بخش مجزا، تنظیم و پس از رفع اشکالات مطروحه به ‌صورت مستقل در سندهای فلسفه تربیت و فلسفه تربیت رسمی و عمومی ارائه گردد. 

فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 29، شماره 51، تابستان 1400، ص.: 264-237

سال نشر: 
1400