جوانبخت، فاطمه

بررسی مبانی فقهی و حقوقی سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش

در تمامی کشورها و نظام­های حقوقی، حق تربیت از جایگاه ویژه­ای برخوردار است و برای دولت­ها و خانواده­ها تکالیف خاصی درپی دارد. برای پیگیری و اجرای این حق (به‌ خصوص درمورد کودکان)، کشورهای مختلف درقالب اسناد و قوانین داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به اشکال مختلف، برای خود و سایر عوامل مؤثر ایجاد تعهد می­کنند.  در جمهوری اسلامی ایران اجرای این حق، همواره درقالب قوانین و دسورالعمل‌های خاصی در دستور کار بوده اما از سال 1390  مبتنی‌ بر سند تحول بنیادین پیگیری می­شود.