بختیاری، ابوالفضل

تربیت معلم: مطالعه موردی در چهارده کشور جهان

مطالعه فرهنگ آموزشی کشورهای پیشرفته و پیشرو، توجه مربیان و مدرسان تربیتی جهان را به خود جلب کرده است. همچنین مطالعه موردی تربیت معلم از دهه های قبل مورد توجه سیاستگذاران، کارشناسان، برنامه ریزان و معلمان بوده است. مطالعه حاضر با هدف ترسیم تصویری از تجارب کشورهای مختلف در آموزش معلمان و بهره مندی از آن در به سازی، نوسازی و ارتقای تربیت معلم ایران است. از این رو در این اثر کوشش شده است با نگاهی عمیق به آموزش و پرورش در چهارده کشور برگزیده، پیشینه تربیت معلم در آن ها، برنامه درسی مربوطه از جمله مهارت های عملی و کارورزی، به سازی و آموزش معلمان، اهداف و شرایط پذیرش دانشجو معلمان بررسی شود.

فرهنگ آموزشی ژاپن: مقایسه الگوی آموزش و مدرسه داری ژاپن و آمریکا

فرهنگ ژاپن توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. توسعه و پیشرفت حیرت انگیز ژاپن از حدود دهه هفتاد میلادی به بعد و سربرآوردن دگرباره و ققنوس ­وار آن از خاکستر‌های جنگ، موجب حیرت و حسرت مردم جهان شده و همچنین پیشرفتهای نظام آموزشی این کشور، توجه بسیاری از محققان، معلمان، مدیران و مربیان تربیتی را جلب کرده است مسلماً نقاط قوت سیستم آموزشی ژاپن را نمی ­توان منکر شد، اما ما هنگامی می­ توانیم به یک درک نسبتاً جامع و صحیحی از این سیستم برسیم که آن را در کنار سایر سیستم­های آموزشی دنیا قرار داده و مقایسه کنیم.