فتحی واجارگاه، کورش

ارائه چارچوب ادراکی برای تبیین اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌ و پرورش ایران

پژوهش  حاضر با هدف بررسی اثرات و پیامدهای سیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌وپرورش ایران به‌منظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش روش آمیخته یا ترکیبی بود، بدین صورت که در بخش اول با تحلیل داده‌بنیاداز نوع اشتراوس و کوربین، ابعاد، سطوح، فرایند، مشارکت کنندگان و مولفه‌های موثرسیاست‌گذاری برنامه درسی در نظام آموزش‌وپرورش ایران شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبارسنجی آن‌ها پرداخته شد.

اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی

یکی از مهمترین مسائل بشردر تمامی ادوار تاریخی، مقوله تعلیم و تربیت و پرورش نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعه پذیری آنان بوده است. از دگرسو هم زمان با فزونی دانش و آگاهی بشر از حساسیت و اهمیت تعلیم و تربیت و ظهور ساخته های اجتماعی پیچیده، نظام های تعلیم و تربیت از اشکال تصادفی و سنتی به سوی نظام های حساب شده و قانونمند سوق یافتند و دراین میان برنامه های درسی نیز از طرح و مقاصد واقع بینانه تری برخوردار گردیدند.

هویت های برنامه درسی شرحی بر نظریه های استادان برنامه درسی (در دوران کلاسیک، نوفهم گرایی، پسا نوفهم گرایی)

کتاب هویت های برنامه درسی که در حقیقت ویراست جدید کتاب به سوی هویت های جدید برنامه درسی است تلاش کرده است که تحولات حوزه برنامه درسی را به تصویر بکشد. دلیل تغییر نام، پرداختن و توجه کتاب به کلیه نظریه پردازان حوزه مطالعات برنامه درسی به جای توجه صرف به نظریه ها و هویت های جدید است. اثر قبلی تنها به نظریه های حوزه نوفهم گرایی پرداخته بود. در اثر جدید، کلیه دوران های برنامه درسی شامل کلاسیک، نوفهم گرایی و پسانوفهم گرایی مد نظر قرار گرفته است.

فهرست موضوعی مطالب: