قادری، مصطفی

نوفهم گرایی در مطالعات برنامه ی درسی (از نوفهمی تا پسانوفهمی)

نوفهم گرایی(reconceptualismجنبشی در برنامه ریزی درسی است که برای طراحی برنامه ریزی درسی طرح یا مدل ارئه نمی دهد و به مسائل فنی برنامه درسی توجهی نشان نمی دهد. نوفهم گرایان بیشتر تمایل دارند که مسایل ایدئولوژیک و اخلاقی را در تعلیم و تربیت مطرح کنند و علاوه بر مدارس، نهادهای سیاسی و اقتصادی را نیز مطالعه می نمایند. رویکردیک نو فهم گرا بیشتر در فلسفه ریشه دارد و این جنبش به همان اندازه نسبت به پیش زمینه های اجتماعی و سیاسی نیز توجه نشان میدهند.