نوفهم گرایی در مطالعات برنامه ی درسی (از نوفهمی تا پسانوفهمی)

نوفهم گرایی(reconceptualismجنبشی در برنامه ریزی درسی است که برای طراحی برنامه ریزی درسی طرح یا مدل ارئه نمی دهد و به مسائل فنی برنامه درسی توجهی نشان نمی دهد. نوفهم گرایان بیشتر تمایل دارند که مسایل ایدئولوژیک و اخلاقی را در تعلیم و تربیت مطرح کنند و علاوه بر مدارس، نهادهای سیاسی و اقتصادی را نیز مطالعه می نمایند. رویکردیک نو فهم گرا بیشتر در فلسفه ریشه دارد و این جنبش به همان اندازه نسبت به پیش زمینه های اجتماعی و سیاسی نیز توجه نشان میدهند.(اورنشتاین و هاکینز ( 1993 )).از دیدگاه دکتر مصطفی قادری دانشیار رشته مطالعات برنامه درسی کردستان نوفهم گرایی به جای آن که یک جنبش متحد و یکدست باشد یک جریان فکری از متخصصان برنامه درسی است که به جای برنامه درسی بیشتر به فهم برنامه درسی اهمیت می دهند ونوفهم گرایان به طیف وسیعی از متخصصان فمنیست، انتقادی، پست مدرن، پدیدارشناس و غیره اطلاق میشود.

سال نشر: 
1392
ناشر: