مصباح، علی

هویت دینی و پیش‌بایست‌های طراحی برنامه درسی

پژوهش حاضر با هدف معرفی هویت دینی انسان و تبیین پیش‌بایست‌های طراحی برنامه درسی مختص به آن انجام گردید. روش پژوهش تحلیلی - استنباطی و منبع اصلی آن؛ تفسیر گرانقدر المیزان بود هرچند از نظرات اختصاصی گروه نویسندگان نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که انسان فطرتا هویتی الهی و توحیدی دارد و مظهر حقیقی شناخت، تکوین و تعالی آن عبودیت است. عبودیت شایسته نیز توام با خضوع و خلوص بوده و تسلیم صرف شدن در برابر اراده خدا و رضای اوست. اتخاذ این نگاه توانست سه پیش‌بایست بینشیء گرایشی و کنشی را جهت طراحی برنامه درسی مختص به آن که همان برنامه درسی هویت‌بخش دینی است ترسیم کند.