درسپژوهی یا تدریسپژوهی یک الگوی ژاپنی برای پژوهش درزمینهی تدریس است که پیش تر آن را «مطالعه درس» نامیده اند. در این کتاب، درسپژوهی بهعنوان روش بهسازی فرهنگ آموزش و تدریس مورد مطالعه قرار گرفته است. این کتاب در شش فصل به نامهای: «کلیات تدریسپژوهی»، «پیشینهی درسپژوهی»، «مراحل درسپژوهی»، «مدلهای درسپژوهی»، «جلسات درسپژوهی» و «چالشهای درسپژوهی» تالیف شده است. در بخشی از پیشگفتار کتاب میخوانید: «جنبش تفکر در تدریس و تلاش برای بهبود آن از دغدغههای مربیان تربیتی، معلمان و ... در جهان است. میتوان گفت تدریسپژوهی یک رویکرد جدید برای رشد حرفهای معلمان و بهبود روشهای تدریس است که به معلم در هنر تدریس یاری میرساند. درسپژوهی معلم را به بازاندیشی در عمل آموزش از طراحی، برنامهریزی درس، طرح درس، تدریس، گرفتن بازخورد، اصلاح فرایند تدریس وادار میکند.»