موضوع کتاب حاضر نحوۀ بهکارگیری روش «یادگیری علوم به کمک ذهن» از سوی آموزگاران برای دانشآموزان یازده تا چهاردهساله است. آموزگاران درس علوم کمتر با هنر مدیریت بحث در میان دانشآموزان آشنایی دارند. بااینحال، همانطور که کتاب نشان میدهد در درس علوم موضوعات بحثبرانگیز بیشماری وجود دارند: شیوههای مختلف تفسیر شواهد، شیوههای طرحریزی پژوهشی که به پاسخ قابل اعتماد منجر شود، بررسی این تلقی رایج که آنچه طبیعی است سالم هم هست، ماهیت علم و موارد دیگر.
روش اصلی این کتاب – بحث در حلقۀ کندوکاو – از برنامۀ فلسفه برای کودکان نشئت میگیرد. این کتاب نشان میدهد انجام این قبیل بحثها موجب عمق یافتن درک دانشآموزان از موارد زیر میشود: مفاهیم اساسی علمی، تفکر علمی، شیوههای عملکرد علم (آنچه علم میتواند یا نمیتواند انجام دهد) و ارتباط بین آموزههای کلاس علوم و دنیای روزمرۀ دانشآموزان. این کتاب از نوع کتابهایی است که در زمینۀ آموزش فلسفه برای کودکان به معنای بالا بردن توانایی اندیشیدن در دانشآموزان و ارائۀ استدلالهای سازنده میتواند سودمند باشد.
بحث هایی در آموزش علوم: راهنمای عملی ارتقای فهم علم در کلاس های علوم
سال نشر:
1397
ناشر:
مولف:
پژوهشگر: