مجموعه حاضر محصول طرحی پژوهشی است با نام طرح شناسایی واژگان پایه فارسی دانش آموزان ایرانی در دوره ابتدایی
که در سال 1380 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز شد و پس از اتمام آن در سال 1384 ، گزارش آن در پنج جلد و در حدود 10 صفحه ارائه شد.واژگان پایۀ هر گروه سنیّ از لغتهایی تشکیل میشود که اغلب افراد آن گروه سنیّ، معنی و مفهوم آن را می فهمند. نویسنده ای که برای کودکان مینویسد باید به واژگان پایۀ گرو ه سنّی مخاطبانش مسلط باشد . همچنین توجه به واژگا ن پایه و اطلا ع ا ز آن ، برای برنامه ریزان درسی و مؤلفان کتابهای درسی کودکان ضروری است.اینکه در کتابهای درسی ابتدایی به خصوص در پایه اول واژگانی به کار می رود که کودک آنها را نمی شناسد و برای نخستین بار از زبان معلم می شنود، مثل ،« جغد » و « پرستو » به انحراف در هدف آموزش می انجامد.
« طرح شناسایی واژگان پایه فارسی دانشآموزان ایرانی » با هدف به دست دادن کلمات آشنای دانش آموزان ابتدایی ایرانی شکل گرفت. برای تحقّق این هدف سه آزمون ادراکی و تولیدی و معلّمان تدوین شد و بیست هزار دانش آموز و 750 معلم ابتدایی از همه ی استانهای کشور در آن سال، تحت پوشش طرح قرار گرفتند. دانش آموزان به دو آزمون واژگانی تولیدی و ادراکی پاسخ دادند و معلمّان مقطع ابتدایی همان مدارس هم به آزمون واژگانی معلمّان پاسخ دادند. با توجه به تقسیم بندی مهارتهای زبانی، واژگان پایه نیز به چهار گروه گفتاری، شنیداری، خوانداری و نوشتاری تقسیم شد و پانصد پژوهشگر، مجری، ناظر و آزمونگر این مراحل را اجرا کردند. حاصل کار، علاوه بر تأسیس بایگانی و دادگان واژگانی،طراحی نرم افزار، دستاوردهای بین المللی و کسب جایزه جشنواره بینالمللی خوارزمی وآیسسکو بود. همکاران اصلی خانم دکتر نعمت زاده در این طرح، دکتر محمد دادرس، دکترمهدی دستجردی کاظمی و دکتر محرّم منصوری زاده بوده اند.
واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی
سال نشر:
1390
ناشر: