انتشارات مدرسه

کند و کاو در ارزشیابی برنامه درسی فارسی

هدف کتاب حاضر، تعیین شایستگی ها و نارسایی های برنامه درسی اجرا شده در پایه های اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای انجام ارزشیابی چهار هدف ویژه دنبال شده است: الف-تبیین ویژگی های وضع مطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب-تبیین ویژگی های برنامه درسی اجراشده، ج-مقایسه بین ویژگی های وضع مطلوب اجرای برنامه درسی و ویژگی های برنامه درسی اجرا شده و د-بررسی انسجام عمودی برنامه درسی اجرا شده.

دانشنامه صحیفه سجادیه

کتاب حاضر به شرح و تبیین مفاهیم و مضامین موجود در نیایش‌ها و مناجات ‌های امام سجاد (ع) در صحیفه است که در قالب مقالات متعدد تدوین گردیده، می پردازد. پیش از این، بیش از 80 شرح براین مناجات‌ها نوشته شده است. اکثریت این ترجمه‌ها و شرح‌ها، عالمانه و قابل ستایش است و هر کدام بخشی از معارف این کتاب شریف را برای خوانندگان خود تبیین و توضیح داده‌اند. اما کتاب حاضر همچنان که از نامش پیداست در قالب دانشنامه و فرهنگنامه برای جوانان تدوین شده، به همین دلیل  هم درنگارش مقالات و هم در انتخاب مدخل‌ها به صبغه تربیتی مخاطب توجه شده است.

سنجش تفکر سطح بالا در کلاس

در این کتاب نویسنده چگونگی طراحی سنجشی را توصیف می‌کند که در آن نیاز است دانش آموزان تفکر سطح بالا را به شکلی تقریباً واضح انجام دهند. در این سنجش، تفکر، برای ارزیابی، بازخورد و بحث با دانش‌آموزان، قابل‌رؤیت می‌شود. سپس، چگونگی نوشتن و نمره دهی سؤال‌ها و تکالیف موجود در سنجش، توضیح داده شده است. این کتاب برای معلمان دوره آموزش عمومی و برای همه موضوعات درسی تألیف شده است. همچنین این کتاب خوانندگان را ترغیب می‌کند تا به تفکر درباره این نکته بپردازند که «این سنجش، نمونه خوبی برای چه نوع تفکر است»، نه این موضوع که « این سنجش، سنجش خوبی است یا خیر. »

آشنایی با برنامه درسی ریاضی مدرسه ای ایران

اهمیت آشنایی با برنامه درسی ریاضی با هدف ارتباط میان ریاضی با دنیای واقعی از دغدغه‌های جهانی است.  این کتاب در قالب 5 فصل علاوه بر مرور پیشینه برنامه درسی ریاضی در ایران و برخی کشورها و رعایت پیش ‌نیازهای لازم برای ورود به بحث، عناصر هدف و محتوا و… صلاحیت لازم برای معلمان ریاضی به تفصیل شرح و بسط داده شده است. از این کتاب می‌توان به عنوان منبعی مناسب برای دروس مرتبط با آموزش ریاضی مانند « برنامه‌ریزی درسی در آموزش ریاضی»، «طراحی آموزشی در آموزش ریاضی»، «مبانی آموزش ریاضی» و … در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی استفاده کرد.

نظریه فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی

تولید علم و نقش‌آفرینی مهم و تأثیرگذار در تحولات علمی جهان برای جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت انکارناپذیر است. در دنیا شاهد پیدایش مداوم نظریه‌های علمی در زمینه‌های گوناگون هستیم به نحوی که در تنظیم مناسبات خود با نظریه‌های جدید به مشکل برمی‌خوریم. برخورد ما با این تغییرات چند گونه است یا باید نظریه‌برداری کنیم که تقلید صرف است، یا نظریه‌ها را نقد کنیم که این کار خوب و مقدمه تولید است و یا باید خودمان نظریه‌پردازی کنیم. در این حالت، یک صاحب نظر و یا یک تیم صاحب نظر در یک فرآیند علمی و با آگاهی داشتن از راهبردهای تولید نظریه، به نظریه پردازی می پردازند.

سواد خبری

باورپذیر بودن اخبار دریافتی از رسانه‌های اجتماعی همچنین تولید و نشر اطلاعات نادرست و اخبار جعلی همراه با امکان بازنشر آسان و بدون محدودیت آن‌ها، آموختن سوادی نوین با نام سواد خبری را برای کاربرشهروندان، ضروری می نماید. کتاب حاضر باهدف آموزش سواد خبری به عموم مخاطبان جهت توانمندسازی آن‌ها در شناخت، انتخاب و ارزیابی خبر در چهار بخش تألیف شده است. ایده کلیدی در تألیف این کتاب عبارت از هفت پرسش سواد خبری است که در درک و تحلیل خبر از اعتبار علمی و کاربردی جهانی برخوردارند.

آموزش درک مطلب به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری و LD‌

درک مطلب عالی‌ترین سطح در فرایند خواندن است و نقشی محوری در یادگیری و موفقیت تحصیلی ایفا می‌کند. عوامل متعددی در دستیابی به مهارت‌های درک مطلب اثرگذارند که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد. (به جز عوامل درونی و ارثی) مخاطبان این کتاب هم دانش‌آموزان عادی و هم مبتلایان به مشکلات یادگیری هستند. کتاب بر روش‌های آموزش درک مطلب بین دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری و دچار مشکل در خواندن متمرکز است. البته بر تمرین‌های خاصی که بر اساس پژوهش‌ها تدوین‌شده‌اند نیز تأکید ویژه  دارد.

گفتارهایی درباره ی برنامه درسی فطرت گرا بر اساس برنامه درسی ملی

کتاب «گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرت‌گرا بر اساس برنامه درسی ملی»، 5 متن علمی (مقاله و سخنرانی) را در بر می‌گیرد که در قالب پنج فصل تنظیم و تدوین شده و متون مورد اشاره به چهار تن از صاحب‌نظران و نقش‌آفرینان عرصه تعلیم وتربیت و علوم تربیتی تعلق دارد.‌

فصل اول کتاب به مقاله حجت الاسلام دکتر محمود نوذری اختصاص یافته است. وی در گفتار اول، کلام را با مفهوم‌شناسی فطرت آغاز  کرده و چیستی و ماهیت آن را مورد واکاوی قرار داده است. پژوهش‌گر در ادامه، انواع فطریات (بینش‌ها، گرایش‌ها و توانش‌های فطری) و  خواص آن‌ها را به تفصیل بیان‌ داشته است.

شوق یادگیری: آموزش و پرورش پیش از دبستان

هدف این کتاب تشریح ابعاد گوناگون آموزش و پرورش پیش از دبستان و تببین دلایل ضرورت حضور کودکان در این دوره تحصیلی و ترغیب خانواده­ ها و مسئولان نظام آموزشی بر توجه به مساله پیش ­دبستانی است.در این کتاب علاوه بر ارائه تاریخچه­ ای از آموزش و پرورش پیش ­از دبستان در دنیا و ایران، اشاره­ ای نیز بر برنامه­ درسی و آموزشی ده کشور دنیا و جمهوری­ اسلامی ­ایران در این دوره شده است. در ادامه ضمن تبیین دو الگوی آموزشی خلاقیت­گرا و رشدگرا و الگوی برنامه­ ریزی چندبُعدی مرتبط با این دوره، به دیدگاه اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوره پیش­ از­دبستان بویژه در مولفه­ های ماموریت، اهداف، اصول­ حاکم، نقش­ خانواده و­محیط در یادگیری کودکان پرداخته شده است.

بر روی مولفه­ هایی همچون نقش دوره پیش­ از­دبستان در آینده تحصیلی کودکان، نقش بازی و محیط در یادگیری، مشارکت خانواده­­ ها در اجرای این دوره و غیره تاکید خاصی شده­ است.

برنامه درسی ملی در نگاهی جهانی

اغلب نظام های آموزشی، برنامه های درسی در حال اجرایی در سطح ملی دارند که با کمی قصور می توان آن را برنامه درسی ملی محسوب کرد و معمولا" نیز در قالب کتاب های درسی رسمی برای دانش آموزان به چاپ می رسند اما مفهومی به نام برنامه درسی ملی که با هدف و جایگاهی خاص تنظیم می شود و

واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی

مجموعه حاضر محصول طرحی پژوهشی است با نام طرح شناسایی واژگان پایه فارسی دانش آموزان ایرانی در دوره ابتدایی
که در سال 1380 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز شد و پس از اتمام آن در سال 1384 ، گزارش آن در پنج جلد و در حدود 10 صفحه ارائه شد.واژگان پایۀ هر گروه سنیّ از لغتهایی تشکیل میشود که اغلب افراد آن گروه سنیّ، معنی و مفهوم آن را می فهمند. نویسنده ای که برای کودکان مینویسد باید به واژگان پایۀ گرو ه سنّی مخاطبانش مسلط باشد .
 

برنامه درسی و آموزش مفهوم محور (رویکردی به پرورش تفکر)

برنامه ریزی درسی و آموزش مفهوم محور، رویکردی نوین به طراحی برنامه های درسی و آموزش است که از طراحی برنامه های درسی و آموزشی تلفیقی با تاکید بر محور قرار گرفتن مفاهیم به عنوان کانون و یا هسته ی اصلی تلفیق حمایت می کند.

گامی در مسیر آشنایی با نهج البلاغه

نهج البلاغه، گنجینه بزرگ معارف اسلام و دربردارنده ی عالی ترین درس ها برای تعلیم و تربیت انسان است. هر انسانی که به دنبال تهذیب نفس و خودسازی باشد، این کتاب برایش منبع و سرمایه است .