مدیریت آموزشی، دانش و رشتهای کاربردی است و اهمیت آن را باید در توانایی آن جهت شکلدهی به خط مشیهای آموزشی و نیز راهبری فعالیتهای عملی در سازمانهای آموزشی دانست. مدیریت آموزشی بر اصول، مفروضهها و مقولاتی بنا شده است که باید برای هرگونه اقدامی در یک نظام آموزشی شناخته شوند. کتاب حاضر درصدد تعیین، توصیف و تبیین مبانی و اصول مدیریت آموزشی است و به سه پرسش کلی پاسخ میدهد: چرا باید مدیریت آموزشی را مطالعه کرد و چه نیازی به این مطالعه وجود دارد؟ چگونه باید آن را مطالعه کرد؟ ماهیت و محتوای مدیریت آموزشی چیست؟ این کتاب، در پی واکاوی این سه موضوع و پاسخ به این سه پرسش هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی است. این کتاب درسه بخش و سیزده فصل تدوین شده است:بخش اول با عنوان «مفاهیم و نظریهها» فصلهایی مانند: ماهیت مدیریت آموزشی، ویژگیها و مبانی مدیریت آموزشی، نظریهها و مکاتب در حوزه مدیریت آموزشی، سیر پیدایش و تکمل مدیریت آموزشی، سازماندهی و ساختار سازمانی و جو و فرهنگ سازمانی را شامل میشود. در بخش دوم با عنوان کلی «فرایندهای مدیریتی» عناوینی مانند: انگیزش، رهبری، ارتباط، تصمیمگیری و حلمسئله و مدیریتتغییر به چشم میخورد. بخش سوم با عنوان «مدیریت آموزشی، فرآیند اجتماعی و پویاییهای گروهی» به فرایند اجتماعی و مدیریت تحولی و پویاییهای گروهی در مدیریت آموزشی میپردازد.