سمت

مبانی معناشناسی نوین

نویسنده در این کتاب کوشیده است، اصول معناشناسی نوین را که مبتنی بر مکتب پاریس است، با تکیه بر منابع اساسی و اصلی معرفی نماید و علاوه بر آن، تحلیلی معناشناختی از یک داستان ایرانی را(داستان کچل مم سیاه/ کریم‌زاده) به دست دهد . وی خاطر نشان می‌کند." نخستین اصل در تجزیه و تحلیل معناشناختی این است که کلام فرآیندی معنایی است که بر اثر گفتمان (فعالیت گفتمانی) شکل می‌گیرد، یعنی این که گفتمان مسئول ایجاد کلام است، پس نباید به کلام به چشم مجموعه‌ای از نشانه‌ها نگاه کرد، بلکه باید آن را یک واحد معنایی یا یک کل معنادار دانست ." کتاب در قالب سه فصل شکل گرفته که عبارت‌اند از:

برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های آموزشی

پیچیدگی و سرعت تغییرات در جامعه مبتنی بر دانش، مدیران را ناگزیر میسازد تا با تدوین استراتژیهای مناسب، سازمان خود را در تعامل مؤثر با این تغییرات قرار دهند و تحولاتی را در عناصر عمده خود ایجاد کنند. در این میان سازمانهای آموزشی باید بیش از سایر سازمانها تلاش کنند

برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش

حوزه تربیت هنری یکی از حوزه های اساسی و درعین حال مغفول در نظامهای آموزشی است. در گذشته، توجه به هنر در اکثر نظامهای آموزشی دنیا نوعی سهل انگاری در تربیت تفسیر می شد و از برنامه های درسی به دلیل عدم اهتمام کافی به آموزش دروس اساسی و پایه انتقاد می شد. اما امروزه، به جایگاه منحصر به فرد هنر در دستیابی جوامع بشری به رشد و توسعه در ابعاد علمی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، اخلاقی و ... از نو توجه شده است.

فلسفه تعلیم و تربیت(غربی و اسلامی)

فلسفه تعلیم و تربیت به سه پرسش اساسی پاسخ می‌دهد که پاسخ به هریک، دربرگیرنده رکنی از ارکان فلسفه تعلیم و تربیت است: 1. پرسش از «چیستی تعلیم و تربیت» بیان‌کننده مجموعه‌ای از مبانی و اصول تعلیم و تربیت است؛ 2. پرسش از «چرایی تعلیم و تربیت» مستلزم پاسخی مناسب به «انگیزش»، «حکمت» و اهداف تعلیم و تربیت است؛ 3. پرسش از «چگونگی تعلیم و تربیت» به روش‌شناسی تعلیم و تربیت نظر دارد.

ابزارهایی برای موفقیت در تدریس آنلاین

کتاب ابزارهایی برای موفقیت در تدریس آنلاین، کتابی جامع و ساده برای ورود مدرسان و دانشجویان به جهان تدریس آنلاین است. این کتاب جوانب نظری و عملی تدریس آنلاین را به خوبی مورد تفحص قرار می دهد و بیشتر کتابی کاربردی است که تجارب آموزشی نویسنده را با زبانی ساده برای خواننده بازگو می کند.

ارزشیابی نظام های کوچک آموزشی

کلاس درس به عنوان یک نظام آموزشی کوچک، محور و کانون اصلی پیاده سازی و هدایت کلیه فعالیت های تدریس و یادگیری است. از میان مؤلفه های فرایند تدریس و یادگیری، ارزشیابی از جایگاه ممتازی برخوردار است. کتاب حاضر، چگونگی ارزشیابی فرایند تدریس و یادگیری را با محوریت کلاس درس در اختیار معلمان، مدیران و کارشناسان تعلیم و تربیت قرار می دهد.

آشنایی با فلسفه علم معاصر

کتاب آشنایی با فلسفه علم معاصر متنی آموزشی است که به معرفی مکاتب اصلی فلسفة علم در قرن بیستم می‌پردازد. در این کتاب ضمن بحث درباره سه مکتب اثبات‌پذیری، ابطال‌پذیری و نسبی‌گرایی، زمینه‌های پیدایش این سه مکتب معرفی می‌شود. امتیاز کتاب در این است که با بیان نقدهای هر یک از این مکاتب نسبت به یکدیگر، هم‌زمان با تکیه بر بیانی از عقل‌گرایی معتدل، از عینیت دانش تجربی دفاع می‌کند. از ذات‌گرایی و اصل علیت به عنوان دو پیش‌فرض عقل‌گرایی و از ماتریالیسم و ادعای جدایی دانش از ارزش، به عنوان دو پیش‌فرض تجربه‌گرایی بحث شده است.

بررسی مسائل آموزش و پرورش ایران

آموزش و پرورش سازمانی گسترده، پیچیده، حساس و اثربخش است و با رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، پیوندی ناگسستنی دارد.از این رو، بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت بر این باورند که اولویت سرمایه گذلزی در زمینه تربیت و تامین نیروی انسانی از طریق ایجاد و توسعه مراکز تعلیم و تربیت است.

مبانی و اصول مدیریت آموزشی

مدیریت آموزشی، دانش و رشته‌ای کاربردی است و اهمیت آن را باید در توانایی آن جهت شکل‌دهی به خط‌ مشی‌‌های آموزشی و نیز راهبری فعالیت‌های عملی در سازمان‌های آموزشی دانست. مدیریت آموزشی بر اصول، مفروضه‌ها و مقولاتی بنا شده است که باید برای هرگونه اقدامی در یک نظام آموزشی شناخته شوند.

مبانی فلسفی و اجتماعی سکولارسیم و مدرنیسم: چالش هایی در حوزه معرفت دینی

کتاب حاضر کتابی مبنایی و بین‌رشته‌ای در حوزه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی به‌ویژه جامعه‌شناسی دینی است که به منظور تبیین چالش‌های موجود در حوزه معرفت دینی تدوین شده است. موضوع محوری در این کتاب چالش در حوزه معرفت دینی و ارتباط آن با مدرنیسم است که در آن میان سکولاریسم، نقشی بنیادین دارد. عموم اندیشه‌ورزان بر این باورند که سکولاریسم همزاد با تفکر غیر دینی و مدرنیسم است .

مبانی نظری و عملی برنامه ریزی درسی

کالین مارش و جرج ویلیس کوشیده‌اند ضمن پرهیز از ساده یا تک‌ساحتی پنداشتن برنامه ‌درسی و با در نظر گرفتن انواع برنامه‌های درسی طرح‌ریزی‌شده، اجراشده و تجربه‌شده، به تبیین شعار «دقّت در برنامه‌ ریزی، انعطاف‌ پذیری در اجرا» بپردازند. در این راستا، آنان به تعداد بسیار زیادی از پژوهش‌ها، گزارش‌ها، وقایع تاریخی و نظریه‌های متخصصان مشهور حوزه برنامه درسی اشاره کرده‌اند

نظریه ذهن: چگونه کودکان افکار و احساسات دیگران را درک می کنند؟

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته روان شناسی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع فرعی دروس، « آسیب شناسی روانی کودک » و « روان شناسی رشد پیشرفته » ترجمه شده است.  نظریه ذهن به معنی درک حالت های ذهنی است که باور، میل، قصد و احساسات را شامل می شود. این توانایی شناختی در کودکان طبیعی بالای 4 سال، با استفاده از آزمون های این حوزه، قابل ارزیابی است.نویسنده در این کتاب کوشیده است مروری خلاصه و جامع بر این حوزه وسیع پژوهشی داشته باشد.

پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی(از پیاژه تا عصر حاضر)

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم تربیتی و روان شناسی ترجمه شده است.این کتاب برای کسانی که به تاریخ تعلیم و تربیت و نظریه پردازان آموزش و پرورش علاقه مندهستند کتابی مرجع است.

تکنولوژی آموزشی پیشرفته

تکنولوژی آموزشی با تمام فراز و فرودهای خود که همانند رودخانه‌ای به سرعت می‌گذرد، به جهش نیاز دارد؛ جهشی که عقب‌ماندگی‌ها را جبران و شایستگی‌ها را جلوه‌گر کند.رسانه آموزشی به عنوان ابزاری فیزیکی تعریف می شود که از طریق آن آموزش به یادگیرندگان صورت می پذیرد

رسانه ها و محیطهای آموزشی- یادگیری

در رویکردهای نوین به فرایند آموزش ــ یادگیری، فعالیتهای آموزشی معلمان از ارائه یک‌سویه اطلاعات به شاگردان، به فراهم‌سازی محیطهای مناسب برای تسهیل یادگیری آنان تغییر کرده است. رسانه‌های آموزشی- یادگیری، وسیله‌هایی برای برقراری ارتباط‌اند که نقشی اساسی در تبادل آراء و اطلاعات بین یادگیرندگان و معلمان، یادگیرندگان با یکدیگر و یادگیرندگان با محتوای درس ایفا می‌کنند.