تدریس و یادگیری بر اساس رویکرد پژوهش محور

یکی از ضرورت‌های نظام آموزشی، موفقیت در ادامه و گسترش مهارت‌های لازم تحصیلی در دانش آموزان است، لذا باید به دنبال راه‌کارهایی باشیم که بالاترین عملکرد را داشته و کارآیی خود را اثبات کرده‌اند. یادگیری مبتنی بر پژوهش مسائل و مشکلاتی را که نیاز به تفکر انتقادی و خلاق دارند در اولویت قرار می دهد تا دانش آموزان بتوانند توانایی های خود را برای طرح سؤال، تحقیقات  در مورد طرح، تفسیر شواهد، شکل دهی توضیحات و استدلال ها و ارتباط با یافته ها توسعه دهند. نویسنده  در بخش اول کتاب روش‌های تدریس سنتی که شاید بیشترین حاکمیت را بر فعالیت‌های مدارس دارد را مورد بررسی قرار داده است. در این بخش روش‌های تدریس سنتی همچون روش حفظ و تکرار، روش سخنرانی، روش پرسش و پاسخ، روش نمایش‌نامه‌ای، روش گردش علمی، روش گروهی، و روش آزمایشگاهی معرفی و به نقد و بررسی روش‌ها پرداخته و همچنین محاسن و معایب و چگونگی کاربرد  و تأثیر آن‌ها در یادگیری دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار داده است. . در بخش دوم نیز روش‌های تدریس جدید را مورد بحث قرار داده است و به معرفی و نقد و بررسی روش‌هایی همچون روش آموزش انفرادی، از قبیل آموزش تا حد تسلط، تدریس خصوصی، آموزش رایانه ای، آموزش برنامه‌ای، آموزش انفرادی تجویز شده، آموزش انفرادی هدایت شده، پرداخته  و همچنین تأثیر استفاده از این روش‌ها را در یادگیری دانش‌آموزان مورد تحقیق قرار داده است.

سال نشر: 
1398
ناشر: