ارزشیابی از بسته آموزشی زبان انگلیسی پایه های یازدهم و دوازدهم (مشترک کلیه رشته ها)

ارزشیابی آموزشی از دهه 1960 و با تلاش های رالف تایلر شکل گرفت.در طی این سال ها مفاهیم، تعاریف، هدفها، روش ها، الگوها و رویکردهای ارزشیابی توسعه زیادی یافته است، به گونه ای که دامنه عملیات ارزشیابی از اندازه گیری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تا ارزشیابی برنامه، موسسه، پروژه، معلم وکارکنان گسترش یافته است.
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی بسته های آموزشی »انگلیسی2 «و »انگلیسی3« در پایه های دوم و سوم دوره متوسطه دوم است. روش پژوهش کیفی از نوع ارزشیابی و منابع اطلاعاتی شامل اسناد بالادستی(سند برنامه درسی ملی)، منابع نظری آموزش زبان انگلیسی، بسته های آموزشی» انگلیسی 2« و »انگلیسی3« معلمان و خبرگان(اساتید دانشگاه رشته های آموزش زبان انگلیسی، زبانشناسی کاربردی و برنامه درسی) است.
روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای هدفمند و دو استان تهران و فارس به عنوان استان های یک زبانه و با توجه به فراوانی جمعیت زبانی آذربایجانی و کردی از سایر زبان ها بیشتر است، دو استان اردبیل )زبان آذربایجانی( و کردستان )زبان کردی( نیز انتخاب شدند.
ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه فردی معلمان، گروه های کانونی متشکل از معلمان وگروه های کانونی متشکل از خبرگان (متخصصان آموزش زبان انگلیسی و زبان شناسی کاربردی) است. در مصاحبه از معیارهای ارزیابی محققان دیگر مانند اسکرسو (1991)، الیس (1997)، شلدون (1998)، بایرد (2001) و تاملینسون (2003) استفاده شده است. همچنین سوالات پژوهش از چک لیست های دکتر عبدوالوهاب (2013) و موکوندان و نیمهچسلم (2012) اخذ و با توجه به منظر سازماندهی محتوا و موارد مطرح شده در سند برنامه درسی ملی دسته بندی شده است.
یافته ها نشان داد که در هر دو بسته آموزشی نقاط قوت و ضعف هایی وجود دارد که در بخش بررسی اصول سازماندهی محتوا می توان به ضعف استمرار و تعادل (زمان) در هر دو بسته اشاره کرد و در بررسی بسته ها از منظر زیر نظام برنامه درسی که دو مورد اصول رویکرد ارتباطی و بافت فرهنگی اجتماعی است، مشخص گردید که توازن مناسبی بین مهارت های مختلف زبانی در هر یک از بسته ها وجود ندارد و همچنین در بررسی بافت فرهنگی اجتماعی مشخص گردید که هر چند تا حدی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی کشور ایران توجه شده، اما در بحث میان فرهنگی با سایر جوامع خارج ازکشور چندان موفق نبوده اند. در خصوص کتاب راهنمای معلم می توان گفت که محتوا تا حد مناسبی مطلوب است هر چندکه در راهنمای معلم نحوه استفاده و تدریس کتاب کار هر یک از بسته های آموزشی زبان انگلیسی 2 و 3 نادیده گرفته شده است.

http://diglib.oerp.ir/diglib/WebUI/WebPageViewer.aspx?FileId=42334&EncId=3

سال نشر: 
1403