بازی وارسازی در آموزش و ارایه راهکارها و سیاست های کلی

بازی وارسازی یادگیری و آموزش، مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندها برای حل مشکلات مربوط به یادگیری و آموزش با استفاده و به کارگیری مکانیک های بازی است. پژوهش حاضر ضمن بررسی راهکارها و سیاست¬های کلی پیاده¬سازی بازی وارسازی در آموزش، از مبانی نظری گرفته تا بررسی و نقد پژوهش¬های انجام شده بمنظور یافتن مفاهیم کلیدی و شواهد پژوهشی پیرامون اثربخشی بازی وارسازی در آموزش و یادگیری، نگاهی عمیق به مفاهیم، مبانی و ادبیات حوزه بازی وارسازی را مورد تاکید قرار داده است. این پژوهش در سه بخش: 1- مبانی و نظریات پشتیبان بازی وارسازی در آموزش و یادگیری، 2- پیشینه داخلی و خارجی و نمونه¬های عملی بازی وارسازی محیط یادگیری 3- ویژگی‌ها، الزامات و اصول طراحی بازی وارسازی انجام شده است. در نیل به هدف مزبور از روش مرور مفهومی استفاده شده است. مرور مفهومی، مرور سریع پیرامون مفاهیم کلیدی یک موضوع پژوهشی خاص و یافتن منابع اصلی و انواع شواهد موجود این حوزه است.
یافته های پژوهش نشان می دهد که محیط های یادگیری مبتنی بر بازی وارسازی، منجر به خلق تجربه¬های یادگیری جدید و منحصر به فرد شده، و شرایطی را فراهم می¬سازد تا یادگیرندگان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از توانایی¬های یکدیگر بهره¬مند شوند. این در حالی¬ست که مهمترین اصل برای اثربخشی این محیط¬ها، چگونگی طراحی آنها مبتنی بر اصول یادگیری اثربخش، موثر و درگیرکننده است.

سال نشر: 
1402