تدوﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎ ﺑﺮای آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻓﻨﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻧﻈﺮی

اﯾـﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﺑﺎ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺑﺎﻓﺖ و دروﻧﺪاد ﻣﻮرداﻧﺘﻈﺎر ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﮐﻠﯽ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای، روش ﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﮐﺎرﻫـﺎی ﻋﻤﻠـﯽ،   در دﺳـﺘﺮس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان و ﻣﺠﺮﯾﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار داده ﻣﯽ ﺷﻮد.

 در واﻗﻊ، اﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﺨﺸﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی درﺳﯽ و ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ. برای ﺗﺪوﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت  ﻓﻨﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺎﺧﻪ ﻧﻈﺮی، ﺗﻌﺪاد 25 ﻧﻔﺮ از ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان، 30 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ و دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ، 10 ﻧﻔﺮ از دﺑﯿـﺮان و ﻫﻨﺮآﻣـﻮزان و10  ﻧﻔـﺮ از اوﻟﯿـﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﯾﮏ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺣﻀﻮری ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺎﻫﯿﺘﺎً ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺖ ﮐـﻪ از ﻃﺮﯾـﻖ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼـﺎدی ﮐﺸـﻮر، ﻣـﺮور ادﺑﯿـﺎت ﻣﺮﺑـﻮط و ﺑﺮرﺳـﯽ ﺗﺠـﺎرب اﯾـﺮان و دو ﮐﺸـﻮر ﻧﺴـﺒﺘﺎً ﻣﻮﻓﻖ(اﺳﺘﺮاﻟﯿﺎ و ﺳﻨﮕﺎﭘﻮر) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش ﻫﺎی ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده و ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه، از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ ﺗـﺎ در ﺑـﺎرۀ رواﯾـﯽ آﻧﻬﺎ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﻧﺴﺒﯽ ﺣﺎﺻﻞ شود. ﺳﭙﺲ، ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﮐﯿﺐ اﯾﺪه ﻫﺎ و ﻧﻈﺮات، ﺗﺪوﯾﻦ گردید.

 ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑـﻪ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﺷـﺎﺧﻪ ﻧﻈﺮی،  ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻣﺆﻟﻔﻪ(ﻣﻨﻄﻖ و ﭼﺮاﯾﯽ؛ اﺻﻮل ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ؛ اﻫﺪاف؛ ﻗﻠﻤﺮو و ﺟﻬﺖ ﮔﯿـﺮی ﻣﺤﺘـﻮا؛ روشﻫـﺎی آﻣﻮزﺷﯽ- ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی؛ ﮔﺮوه ﺑﻨﺪی داﻧﺶ آﻣـﻮزان؛ ﻣﻮاد آﻣﻮزﺷـﯽ و ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﯾـﺎدﮔﯿﺮی؛ ارزﺷـﯿﺎﺑﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وﺗﺮﺑﯿﺘﯽ؛ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ؛ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴـﺎﻧﯽ؛ ﻣﮑـﺎن؛ زﻣـﺎن؛ اﻣﮑﺎﻧـﺎت ﻣـﻮرد  ﻧﯿـﺎز؛ ﻣﺠـﺮی آﻣـﻮزش و ﺗﺸﮑﯿﻼت؛ اﺳﺘﻠﺰاﻣﺎت و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) اﺳﺖ. ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮ ﺧﻂ ﻣﺸـﯽ "ﺣﺮﻓـﻪ  ای ﺳـﺎزی "  آﻣـﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺣﮑﺎم  اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ ﻣﺴﺘﺘﺮ اﺳﺖ

سال نشر: 
1397