اﯾـﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﺑﺎ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺑﺎﻓﺖ و دروﻧﺪاد ﻣﻮرداﻧﺘﻈﺎر ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﮐﻠﯽ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای، روش ﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﮐﺎرﻫـﺎی ﻋﻤﻠـﯽ، در دﺳـﺘﺮس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان و ﻣﺠﺮﯾﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار داده ﻣﯽ ﺷﻮد.
در واﻗﻊ، اﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﺨﺸﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی درﺳﯽ و ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ. برای ﺗﺪوﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻓﻨﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺎﺧﻪ ﻧﻈﺮی، ﺗﻌﺪاد 25 ﻧﻔﺮ از ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان، 30 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ و دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ، 10 ﻧﻔﺮ از دﺑﯿـﺮان و ﻫﻨﺮآﻣـﻮزان و10 ﻧﻔـﺮ از اوﻟﯿـﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﯾﮏ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺣﻀﻮری ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺎﻫﯿﺘﺎً ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺖ ﮐـﻪ از ﻃﺮﯾـﻖ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- اﻗﺘﺼـﺎدی ﮐﺸـﻮر، ﻣـﺮور ادﺑﯿـﺎت ﻣﺮﺑـﻮط و ﺑﺮرﺳـﯽ ﺗﺠـﺎرب اﯾـﺮان و دو ﮐﺸـﻮر ﻧﺴـﺒﺘﺎً ﻣﻮﻓﻖ(اﺳﺘﺮاﻟﯿﺎ و ﺳﻨﮕﺎﭘﻮر) اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش ﻫﺎی ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده و ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه، از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻮرد ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓـﺖ ﺗـﺎ در ﺑـﺎرۀ رواﯾـﯽ آﻧﻬﺎ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﻧﺴﺒﯽ ﺣﺎﺻﻞ شود. ﺳﭙﺲ، ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﮐﯿﺐ اﯾﺪه ﻫﺎ و ﻧﻈﺮات، ﺗﺪوﯾﻦ گردید.
ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎی آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑـﻪ داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﺷـﺎﺧﻪ ﻧﻈﺮی، ﺷﺎﻣﻞ 15 ﻣﺆﻟﻔﻪ(ﻣﻨﻄﻖ و ﭼﺮاﯾﯽ؛ اﺻﻮل ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ؛ اﻫﺪاف؛ ﻗﻠﻤﺮو و ﺟﻬﺖ ﮔﯿـﺮی ﻣﺤﺘـﻮا؛ روشﻫـﺎی آﻣﻮزﺷﯽ- ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی؛ ﮔﺮوه ﺑﻨﺪی داﻧﺶ آﻣـﻮزان؛ ﻣﻮاد آﻣﻮزﺷـﯽ و ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﯾـﺎدﮔﯿﺮی؛ ارزﺷـﯿﺎﺑﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وﺗﺮﺑﯿﺘﯽ؛ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ؛ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴـﺎﻧﯽ؛ ﻣﮑـﺎن؛ زﻣـﺎن؛ اﻣﮑﺎﻧـﺎت ﻣـﻮرد ﻧﯿـﺎز؛ ﻣﺠـﺮی آﻣـﻮزش و ﺗﺸﮑﯿﻼت؛ اﺳﺘﻠﺰاﻣﺎت و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) اﺳﺖ. ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮ ﺧﻂ ﻣﺸـﯽ "ﺣﺮﻓـﻪ ای ﺳـﺎزی " آﻣـﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺣﮑﺎم اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ ﻣﺴﺘﺘﺮ اﺳﺖ