آییژ

فراشناخت در کودکان

در کتاب حاضر نگارنده ضمن ارائه مطالب علمی و کاربردی پیرامون فراشناخت و تحول آن در کودکان، به نقش آن در حوزه‌های متفاوت درسی در مدارس می‌پردازد تا در سطوح دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های روانشناسی شناختی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی کودک و سایر شاخه‌های روانشناسی و علوم تربیتی مورداستفاده قرار گیرد. نگارنده بر آن است تا این کتاب در حد خود راهگشای بسیاری از مسائل روانشناسی پیرامون ابعاد تحول و آموزشی فراشناخت در کودکان باشد.

هویت هنری و زیبایی‌شناسانه برنامه درسی

یکی از حوزه‌ها و ابعاد جامعه و همچنین وجود انسان بُعد زیبایی‌شناسی و هنر است؛ ازاین‌رو آموزش‌وپرورش که با جامعه و همچنین انسان سروکار دارد، ناگزیر است به این حوزه همچون سایر حوزه‌های اجتماعی و ابعاد وجودی انسان بپردازد.پرداختن به هنر و زیبایی‌شناسی در آموزش‌وپرورش به‌طور عمده با دو رویکرد صورت می‌پذیرد: تربیت هنری و تربیت از طریق هنر. در تربیت هنری، هنر و زیبایی‌شناسی به‌عنوان یک حوزه یادگیری مستقل مطرح است. اما در رویکرد تربیت از طریق هنر، زیبایی‌شناسی و هنر به‌عنوان اساس، پایه و مبنا در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی یک برنامه‌درسی به کار گرفته می‌شود.

چگونه فکر کردن را به کودکان خود بیاموزیم

این کتاب برای آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان نوشته شده است اما برای تمام سنین قابل استفاده است. در این کتاب تکنیک های مختلفی برای آموزش تفکر وجود دارد ضمن اینکه شرایط آموزش صحیح و نحوه کلاس‌داری و نحوه انجام تمرینات نیز شرح داده شده است. در کل کتاب برای فهم بهتر مطالب از اشکال مختلف مفهومی نیز استفاده شده است.

 به طور خلاصه پیام اصلی کتاب این است:

مهم‌ترین کاری که می توانید برای فرزندانتان انجام دهید شاید این باشد که به آنها فکر کردن را بیاموزید.

مطالعات تطبیقی در برنامه درسی

در عصر حاضر همه ملت‌ها، با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و یا در حال پیشرفت به مسئله برنامه‌ریزی و اصلاحات تربیتی، با توجه به آخرین روش‌های آموزشی و فنی و پیشرفت‌های علمی جهان، توجه خاص دارند در این کتاب که شامل دوازده فصل می‌باشد نظام آموزشی و برنامه درسی یازده کشور مهم جهان بررسی شده است این کشورها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که قاره‌های مختلف جهان را در برگیرند از سویی کشورهایی مورد توجه قرار گرفته که دارای تجارب تربیتی ارزشمند باشند.