دانشگاه فرهنگیان

برنامه درسی چیست؟

یکی از مهم ترین مسائل بشر در تمامی ادوار تاریخی مقوله تعلیم و تربیت و پرورش نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعه پذیری آنان بوده است. زیرا بیشتر برای دوام و بقای نسل، ناگزیر از کنترل و کارگردانی محیط خویش به مدد نیروی اندیشه بوده و آنچه را که در این رهگذر تجربه کرده می بایست به نسل جوان منتقل نماید، به همین دلیل می توان گفت در کهن ترین دورنمای تاریخی، تعلیم و تربیت از بارزترین دلشمغولی های جوامع بوده است.

نظریه ها و روش های آموزش

یادگیری چیست و چه نقشی در تغییر و اصلاح افکار و رفتار انسان دارد. اصول، روش ها و نظریه های یادگیری کدامند. در روانشناسی تربیتی طرح و بحت می شوند. از سوی دیگر مفهوم آموزش، نظریه ها، راهبردها، روش ها و فنون آموزشی در قلمرو روانشناسی تربیتی قرار دارند. در حالی که حجم زیادی از پژوهش ها و نظریه ها به موضوع یادگیری پرداخته اند نظریه های نوین و نافذ آموزشی اندک اند.  نویسنده کتاب کوشیده است تا نظر غالب و حاکم بر آموزش انسان را به نگاه علمی و نظریه محور تبدیل کند و نیمه ی نسبتا پنهان و و کم فروغ روانشناسی تربیتی را احیا و آشکار نماید.

تربیت معلم: مطالعه موردی در چهارده کشور جهان

مطالعه فرهنگ آموزشی کشورهای پیشرفته و پیشرو، توجه مربیان و مدرسان تربیتی جهان را به خود جلب کرده است. همچنین مطالعه موردی تربیت معلم از دهه های قبل مورد توجه سیاستگذاران، کارشناسان، برنامه ریزان و معلمان بوده است. مطالعه حاضر با هدف ترسیم تصویری از تجارب کشورهای مختلف در آموزش معلمان و بهره مندی از آن در به سازی، نوسازی و ارتقای تربیت معلم ایران است. از این رو در این اثر کوشش شده است با نگاهی عمیق به آموزش و پرورش در چهارده کشور برگزیده، پیشینه تربیت معلم در آن ها، برنامه درسی مربوطه از جمله مهارت های عملی و کارورزی، به سازی و آموزش معلمان، اهداف و شرایط پذیرش دانشجو معلمان بررسی شود.