تبیین ویژگی‌های برنامه درسی آموزش ارزش‌ها

 هدف مقاله حاضر بررسی ویژگی‌های برنامه درسی آموزش ارزش‌ها است. رویکرد مقاله کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش متشکل از 87 مقاله درباره ویژگی‌های برنامه درسی آموزش ارزش‌هاست که بین سال‌های 2000 تا 2020 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش شامل 31 مقاله است که به صورت هدفمند جمع‌آوری و براساس پایش موضوعی داده‌ها انتخاب شدند. داده‌های مقاله از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شده‌اند. براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، ویژگی‌های برنامه درسی آموزش ارزش‌ها در دو بعد چرایی برنامه درسی آموزش ارزش‌ها در قالب ضرورت‌ها و نیازهای فردی و ضرورت‌ها و نیازهای اجتماعی و بعد چگونگی برنامه درسی آموزش ارزش‌ها در قالب مقولاتی مانند اهداف: غایی، کلی و جزیی؛ محتوا: اصول، چگونگی سازماندهی، الگوی سازماندهی و مفاهیم؛ راهبردهای یاددهی−یادگیری: مستقیم، نیمه‌مستقیم و غیرمستقیم؛ مواد و منابع یادگیری: منابع مکتوب و منابع غیرمکتوب؛ نیروی انسانی: نقش معلم و صلاحیت‌های معلم؛ گروه‌بندی: گروه همیاری؛ تجارب یادگیری: تجارب فردی و تجارب گروهی؛ مکان: اصلی و فرعی؛ زمان: رسمی و غیررسمی و ارزشیابی: شفاهی و عملی استخراج گردید. 

فصلنامه تربیت اسلامی، دوره 17،   شماره پیاپی 40، تابستان 1401، ص 92-75

سال نشر: 
1401