تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران

پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌شود. جامعه موردمطالعه، شامل متون مرتبط با مولفه­های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و محتوای چهار سند بالادستی است که باتوجه‌به ماهیت موضوع از نمونه‌گیری صرف‌نظر کرده، از کل جامعه آماری تحقیق به‌عمل آمد. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و سیاهه تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و داده‌های اسنادی به شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ا‌ نشان می­دهد که چارچوب مفهومی مولفه­های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری را می‌توان در نه مؤلفه تدوین نمود. همچنین، بین اسناد مورد بررسی، 248 مرتبه به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی توجه شده است که میزان تراکم آن در مؤلفه ایمان  با 40 فراوانی و 16/12 درصد با درجه زیاد و در مؤلفه­های پرهیز از سطحی­نگری و تقلید با 16 فراوانی و 6/45 درصد با درجه بسیارکم قرار دارد. افزون‌بر‌این، ییشترین ضریب اهمیت مربوط به سند تحول بنیادین  (0/611) و کم­ترین ضریب اهمیت مربوط به سند برنامه درسی ملی (0/283) بوده است.

فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 28، شماره 47، تابستان 1399، صفحه 105-87

سال نشر: 
1399