کارآمد، حسین

میزان درگیری اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با مولفه های برنامه درسی معنوی

پ‍ژوه‍ش‌ حاضر با هدف بررسی میزان درگیری اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با مولفه‌های برنامه درسی معنوی صورت پذیرفته است. روش پژوهش، توصیفی شامل تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتواست و داده‌های اسنادی به‌شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون بررسی شده‌اند. ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که چارچوب مفهومی برنامه درسی معنوی را می‌توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در چهار مولفه هنر و زیباشناسی، تعقل، اخلاق و روح تدوین کرد.

تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران

پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می‌شود. جامعه موردمطالعه، شامل متون مرتبط با مولفه­های تمدن نوین اسلامی موردنظر مقام معظم رهبری و محتوای چهار سند بالادستی است که باتوجه‌به ماهیت موضوع از نمونه‌گیری صرف‌نظر کرده، از کل جامعه آماری تحقیق به‌عمل آمد.

جایگاه عقلانیت و معنویت در برنامه درسی

پژوهش حاضر با هدف بررسی عقلانیت و معنویت در برنامة ‌درسی با نگرش به‌ فلسفة اسلامی انجام و براین فرض اساسی مبتنی است که جهت‌گیری‌های هنجاری برنامه درسی، بر مبانی فلسفی استوارند. پژوهشگر درصدد است تا با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی ابتدا به توصیف و تحلیل جهت‌گیری‌های عقلانی و معنوی در برنامة ‌درسی بپردازد و در گام مهم تر، با تکیه بر عقلانیت، و به ویژه عقل نظری و عقل عملی در فلسفه اسلامی، جهت گیری برگرفته از این فلسفه را در برنامه درسی توضیح دهد و به ارتباط آن با معنویت بپردازد.