طهماسب زاده شیخلار، داود

تبیین مؤلفه‌های تربیت معنوی در آموزه‌های دینی (قرآن) و غیردینی (سکولاریسم) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی

     هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های تربیت معنوی در آموزه‌های دینی (قرآن) و غیردینی (باتأکید بر منابع سکولار) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی و جامعه آماری در بخش آموزه‌های قرآن شامل کتاب مقدس قرآن کریم و تفسیرموضوعی راهنمای آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و در بخش آموزه‌های سکولاریسم شامل کتاب‌ها و مقالات موجود در زمینه تربیت معنوی از دیدگاه سکولاریسم و سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش و سند برنامه درسی ملی است. باتوجه ‌به ماهیت پژوهش حجم نمونه برابر جامعه می‌باشد.

ظرفیت های برنامه درسی در مواجهه با تعلیم آموزه های دینی با الهام از رویکرد زیبایی شناسی

فطرت انسان دارای اقتضائاتی برای تربیت کردن است که یکی از آن‌ها زیبایی‌جویی و زیبایی‌طلبی است. خداوند برای تربیت انسان به زیبایی‌جویی وی اشاره کرده و زبان کتاب هدایت خود را متناسب با آن انتخاب کرده است. ازآنجاکه هدف و رسالت اصلی قرآن نیز هدایت بشریت به مسیر حقیقی و خداشناسی است و نظام آموزشی و برنامه درسی نیز هدفی جز تعلیم و تربیت فراگیران ندارد، بنابراین برنامه درسی نیز می‌تواند از زبان اعجازآمیز قرآن که همان زیبایی‌شناختی است، استفاده کرده و موفقیت کسب کند.