برنامه درسی تطبیقی را می توان در قالب جریانی نوظهور در حوزه مطالعات برنامه درسی دید و فهم کرد. این جریان نوظهور همان بین المللی سازی مطالعات برنامه درسی است که به صورت ویژه در دو دهه ی اخیر توسط ویلیام پاینار مطرح شده است. به عبارت دیگر پیام بین المللی سازی مطالعات برنامه درسی این است که در عالم دانش و آگاهی، زمان برخورد ارباب و رعیت گونه به سر آمده و همه صداها (تجارب، ایده ها، اندیشه ها و دیدگاه ها) نه تنها باید به گوش همگان برسد بلکه باید تقویت نیز بشود. این دستنامه، جنبش یکپارچه و در عین حال گسترده ای را بازنمایی می کند که هم متاثر از شتاب ناگهانی بین المللی سازی پژوهش برنامه درسی است و هم متاثر از قلمروهای متمایز ملی که در مورد رشته برنامه درسی با هم در حال گفت و گو هستند.
کتاب حاضر مشتمل بر دو بخش است:
بخش اول: بین المللی سازی رشته مطالعات درسی
بخش دوم: پژوهش برنامه درسی در کشورهای جهان