برنامههای درسی متناسب با تواناییهای ذهنی و جسمی گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه در بندهای 5 و 8 ماده 3 اساسنامه سازمان آموزشوپرورش مورد تأکید قرار گرفته است. کتاب برنامه درسی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای کمک به تحقق این هدف نوشته شده است. در این کتاب جدیدترین نظریهها و یافتههای پژوهشی در رابطه با برنامه درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه در 13 فصل با عناوین زیر جمعآوری شده است.
فصل اول: مبانی آموزشوپرورش ویژه
فصل دوم: تاریخچه برنامه درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل سوم: طراحی برنامه درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل چهارم: نظریهها و رویکردهای برنامه درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل پنجم: برنامه درسی کارکردی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل ششم: متناسبسازی برنامه درسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل هفتم: برنامه آموزش انفرادی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل هشتم: آموزش شغلی در برنامه درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل نهم: برنامه درسی برای رشد مهارتهای تحصیلی کارکردی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل دهم: برنامه درسی برای رشد مهارتهای مدیریت فردی و بینفردی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل یازدهم: برنامه درسی برای رشد مهارتهای زندگی مستقل دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل دوازدهم: برنامه درسی برای رشد شغلی دانشآموزان با نیازهای ویژه
فصل سیزدهم: برنامه درسی دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایران ارائه شده است