آوای نور

هشت گام مدیریت موفق کلاس درس: راهنمای معلمان در برخورد با دانش آموزان دشوار

داشتن یک برنامه ی منسجم و کارآمد برای مدیریت کلاس درس به معلمان کمک خواهد کرد دانش‌آموزان را ترغیب کنند در فعالیت‌های کلاسی فعالانه مشارکت داشته باشند، اما هر کلاس درس معمولاً دانش‌آموزانی دارد که مشکلات رفتاری جدی تری بروز می‌دهند که چنین وضعیتی صرف تلاش و زمان بیشتری از سوی معلمان را می‌طلبد. وجود دانش‌آموزان دشوار در کلاس درس باعث می‌شود که معلم زمان و تلاش زیادی را صرف مدیریت این دانش‌آموزان کند و علاوه بر درماندگی معلم و به هم خوردن نظم و روال عادی کلاس درس، بخش قابل‌توجهی از کلاس درس در مواجهه با این دانش‌آموزان هدر می‌رود.

مدیریت منابع انسانی در تعلیم و تربیت: زمینه ها، الگوها و اثرات

منظور از مدیریت منابع انسانی، سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد. مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد؛ اما به طور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است. جایگاه ممتاز و منحصر به فرد آموزش و پرورش به عنوان مهمترین متولی تعلیم و تربیت و عامل توسعه و تسهیل فرایند توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناورانه بر کسی پوشیده نیست. این کتاب که در سه بخش و یازده فصل تدوین شده، به مباحث مهمی همچون جهانی‌شدن، فرهنگ معلمان، توانمندسازی گروه‌ها و تیم‌ها، سازمان‌های حریص، توسعه‌ی حرفه‌ای و... می‌پردازد.

بازی های فکری برای کودکان پیش از دبستان

کودکان پیش دبستانی نسبت به محیط پیرامونشان بسیار آگاه هستند، همانطور که ذهن کنجکاو کودکان به بررسی کامل هر قسمت از اطلاعات قابل دسترس می‌پردازد، آن‌ها سوالات نامحدودی را مطرح می‌کنند. برای ما به عنوان والدین، تماشای اینکه کودکان پیش دبستانی‌مان چگونه مفاهیم جدید را درک می‌کنند، چگونه به بیان خود پرداخته و مهارت‌های حل مسئله را در خود پرورش می‌دهند، لذت بخش است.

معلم اخلاق مدار

تدریس هرروز کار پیچیده‌تری می‌شود و انجام مطلوب آن نیازمند دقیق‌ترین معیارهای عملکردی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دانش حرفه‌ای تدریس، که مورد غفلت قرارگرفته است، دانش اخلاقی می‌باشد. آموزش معلمان و ارتقاء سیاست‌های آموزشی در افزایش شایستگی‌های آن‌ها نقش بسزایی دارد. اگرچه انواع دانش موردنیاز معلمان اهمیت زیادی دارد ولی در این خصوص محدودیتی وجود ندارد. از معلمان خواسته می‌شود که اطلاعات عمیق و جامع‌تری در مورد دانش محتوایی، چگونگی یادگیری و آموزش آن به کودکان کسب کنند. بااین‌حال، به دانش اخلاقی موردنیاز معلمان در تربیت حرفه‌ای (در رابطه با شاگردان، همکاران) بی‌توجهی می‌شود.

فرهنگ آموزشی ژاپن: مقایسه الگوی آموزش و مدرسه داری ژاپن و آمریکا

فرهنگ ژاپن توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. توسعه و پیشرفت حیرت انگیز ژاپن از حدود دهه هفتاد میلادی به بعد و سربرآوردن دگرباره و ققنوس ­وار آن از خاکستر‌های جنگ، موجب حیرت و حسرت مردم جهان شده و همچنین پیشرفتهای نظام آموزشی این کشور، توجه بسیاری از محققان، معلمان، مدیران و مربیان تربیتی را جلب کرده است مسلماً نقاط قوت سیستم آموزشی ژاپن را نمی ­توان منکر شد، اما ما هنگامی می­ توانیم به یک درک نسبتاً جامع و صحیحی از این سیستم برسیم که آن را در کنار سایر سیستم­های آموزشی دنیا قرار داده و مقایسه کنیم.

برنامه ریزی درسی: تلفیق چند فرهنگ گرایی، ساختن گرایی و اصلاحات آموزش و پرورش

برنامه و برنامه ریزی مفاهیمی هستند که انسان را همواره به داشتن اهداف و تلاش برای دستیابی به آنها ترغیب می‌کنند. اما سوال اساسی این است که آیا همواره می‌توان در موقعیتهایی نظیر موقعیتهای آموزشی اهداف را از پیش تعیین، و به منظور دستیابی به آنها امکانات موجود را بسیج کرد...

توسعه مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش

نویسنده در کتاب حاضر بر این باور است که اهمیت رهبری مؤثر و مدیریت برای عملیات موفقیت‌آمیز مدارس و دانشگاه‌ها به شکل گسترده‌ای در قرن بیست و یکم مورد توجه قرار گرفته است. این نظریه در حال رشد وجود دارد که کیفیت رهبری و مدیریت، زمانی مهم است که مدارس بخواهند بهترین نتایج را برای دانش‌آموزان و سهام‌داران مدرسه ایجاد کنند.

نگارش خلاق

در کتاب حاضر در ابتدا به انواع نگارش که شامل نگارش تخیلی و غیر تخیلی است، اشاره شده و ویژگیها و زیرمجموعه های هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به شرح عناصر داستانهای تخیلی که شامل داستان بلند، کوتاه و داستانک است پرداخته شده است

برنامه درسی قرن ‎۲۱: ( تعلیم و تربیت اساسی در دنیای متحول امروز)

قرن حاضر امکان برخورداری از انواع مدارس را فراهم نموده است. اگر برنامه درسی مناسب قرن 21 را طراحی و تدوین کنیم و بخواهیم آن را با نوآوری و دانش جدید همراه سازیم باید یک تغییر سیستماتیک مرتبط با تمامی عملکردها را نشان دهیم نه یک تغییر و سازگاری جزئی، بایستی نسخه جدیدی از برنامه درسی را ارائه کنیم.

نوفهم گرایی در مطالعات برنامه ی درسی (از نوفهمی تا پسانوفهمی)

نوفهم گرایی(reconceptualismجنبشی در برنامه ریزی درسی است که برای طراحی برنامه ریزی درسی طرح یا مدل ارئه نمی دهد و به مسائل فنی برنامه درسی توجهی نشان نمی دهد. نوفهم گرایان بیشتر تمایل دارند که مسایل ایدئولوژیک و اخلاقی را در تعلیم و تربیت مطرح کنند و علاوه بر مدارس، نهادهای سیاسی و اقتصادی را نیز مطالعه می نمایند. رویکردیک نو فهم گرا بیشتر در فلسفه ریشه دارد و این جنبش به همان اندازه نسبت به پیش زمینه های اجتماعی و سیاسی نیز توجه نشان میدهند.