سواد خبری

باورپذیر بودن اخبار دریافتی از رسانه‌های اجتماعی همچنین تولید و نشر اطلاعات نادرست و اخبار جعلی همراه با امکان بازنشر آسان و بدون محدودیت آن‌ها، آموختن سوادی نوین با نام سواد خبری را برای کاربرشهروندان، ضروری می نماید. کتاب حاضر باهدف آموزش سواد خبری به عموم مخاطبان جهت توانمندسازی آن‌ها در شناخت، انتخاب و ارزیابی خبر در چهار بخش تألیف شده است. ایده کلیدی در تألیف این کتاب عبارت از هفت پرسش سواد خبری است که در درک و تحلیل خبر از اعتبار علمی و کاربردی جهانی برخوردارند. برخی مفاهیم اساسی انتخاب‌شده که برگرفته از ایده کلیدی مذکور است عبارت‌اند از: سواد، خبر، گزارش، عناصر خبری، اعتبار خبر، شفافیت خبر و غیره.

همچنین برخی از مهارت‌های اساسی که کتاب در پی کسب آن توسط خوانند‌ه است، عبارت‌اند از: شناخت برخی قالب‌های محتوایی مانند خبر و گزارش، شناخت ارزش‌های خبری، درک بی‌طرفیِ خبر، صحت سنجی متن، اعتبارسنجی منبع و غیره.  مطالعه کتاب به دانش آموزان دوره متوسطه، دانشجویان همچنین دست اندرکاران حوزه علوم ارتباطات و رسانه پیشنهاد می‌شود.

سال نشر: 
1399