مرآت

تربیت مهارت های تفکر و کارآفرینی در مدرسه با تاکید بر مفاد اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش

در این کتاب ادعا شده است که دو شایستگی مهم که باید در مدارس مورد عنایت قرار گیرد، تربیت شایستگی تفکر و کارآفرینی توأم با اخلاق و ایمان است. تربیت نسلی فکور و کارآفرین در اسناد تحولی آموزش و پرورش مورد تأکید قرار گرفته است.

نظارت آموزشی کلاس درس محور (نظارت بالینی)

صاحب‌نظران می‌گویند که هر گونه پیشنهادی برای اصلاح، تغییر ساختار یا تحول مدارس، بر رشد حرفه‌ای معلمان، به‌عنوان اساسی‌ ترین وسیله ایجاد تغییرِ مورد نیاز، تأکید می‌کند. بنابراین، از آنجایی که باید یادگیری دانش‌آموزان و بهبود کیفیت آموزشی را در فرایند یاددهی- یادگیری جست‌وجو کرد و معلمان مهم‌ ترین عامل در بالا بردن کیفیت یادگیری دانش‌آموزان هستند، پرداختن به نظارت آموزشی (رشد و بالندگی مستمر حرفه‌ ای) معلمان از اهمیت و اولویت زیادی برخوردار است

راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین: ابزارهای کمی و کیفی

این کتاب مجموعه ای از مقاله های نویسنده درباره درس پژوهی "مطالعه درس" است که در سال های اخیر نوشته شده و در مجله های پژوهشی بین المللی یا داخلی "ژاپن و ایران" به چاپ رسیده است. فصل ها بر اساس کارکرد های درس پژوهی به مثابه "نظریه"، "رویکرد"، "روش" و "ابزار" تنظیم شده اند.

آموزش ریاضیات در هفت کشور: گزارش مطالعات ویدیویی تیمز ( TIMSS‎)

این کتاب حاصل نتایج مطالعه‌ی ویدیویی تیمز در سال 1999 می‌باشد. این تحقیق حاصل مطالعات یک گروه تحقیقاتی 317 نفره در هفت کشور دنیاست. این پژوهش به تجزیه و تحلیل فیلم‌برداری کلاس‌های ریاضی هفت کشور که به مدت یک‌سال مداوم از مدارس آن‌ها فیلم‌برداری شده می‌پردازد. در این تحقیق 15000 مسأله ریاضی کُد‌گذاری و تمام مکالمات دانش‌آموزان و معلمان شمارش شده، تا بتوان به این سؤال پاسخ داد که در کلاس‌های درس مدارس هفت کشور چه می‌گذرد؟

درس کاوی: ایده‌ای تازه برای پژوهش در فرایند آموزش و یادگیری

این کتاب ترجمه فارسی پنج مقاله علمی- پژوهشی محمد رضا سرکار آرانی به زبان انگلیسی است که در مجلات معتبر بین المللی در انگلستان، استرالیا و ژاپن چاپ و منتشر شده اند.

درس کاوی مشاهدۀ دقیق و جزئی و برنامه ریزی شدۀ فرایند آموزش و یادگیری است که در هر کلاس یا جلسه درسی شکل می گیرد، و دست کم سه ویژگی دارد: