تازه های نشر

بازی وارسازی در آموزش و ارایه راهکارها و سیاست های کلی

بازی وارسازی یادگیری و آموزش، مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندها برای حل مشکلات مربوط به یادگیری و آموزش با استفاده و به کارگیری مکانیک های بازی است. پژوهش حاضر ضمن بررسی راهکارها و سیاست¬های کلی پیاده¬سازی بازی وارسازی در آموزش، از مبانی نظری گرفته تا بررسی و نقد پژوهش¬های انجام شده بمنظور یافتن مفاهیم کلیدی و شواهد پژوهشی پیرامون اثربخشی بازی وارسازی در آموزش و یادگیری، نگاهی عمیق به مفاهیم، مبانی و ادبیات حوزه بازی وارسازی را مورد تاکید قرار داده است.

ارزشیابی از بسته آموزشی زبان انگلیسی پایه های یازدهم و دوازدهم (مشترک کلیه رشته ها)

ارزشیابی آموزشی از دهه 1960 و با تلاش های رالف تایلر شکل گرفت.در طی این سال ها مفاهیم، تعاریف، هدفها، روش ها، الگوها و رویکردهای ارزشیابی توسعه زیادی یافته است، به گونه ای که دامنه عملیات ارزشیابی از اندازه گیری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تا ارزشیابی برنامه، موسسه، پروژه، معلم وکارکنان گسترش یافته است.

ارزشیابی جامع (بافت، درونداد، فرایند و برونداد) برنامه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در ایران

سیاست‌های راهبردی وزارت آموزش و پرورش برای بهسازی فرایند تعلیم و تربیت در قالب طرح‌های ویژه پدیدار شده‌است. یکی از نمونه‌های بارز آن پژوهش‌سرای دانش‌آموزی است. مرکز علمی- پژوهشی که در چهارچوب مصوبه 932 (17/3/1395) شورای عالی آموزش و پرورش در منطقه آموزش و پرورش، به منظور شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیت‌های فردی و گروهی دانش‌آموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش در بین آنان، به دو صورت دولتی(از نوع هیأت امنایی) و غیردولتی تأسیس و اداره می‌شود(شورای عالی آموزش و پرورش، 1396).

شناسایی برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت های تعلیم وتربیت در آموزش وپرورش

هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل برنامه درسی سبز مبتنی بر ساحت های تعلیم و تربیت در آموزش وپرورش است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکردی، کیفی است. مشارکت کنندگان مورد مطالعه در بخش کیفی، تعداد 25 نفر از خبرگان علمی، کیفی شامل اساتید و اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی و محیط زیست دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد استان خراسان شمالی و مدیران ارشد اداره کل آموزش وپرورش خراسان شمالی بودند که  به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و از روش دلفی جهت گردآوری داده ها استفاده شد.

واکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل Z

هدف از پژوهش حاضر واکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگی‌های نسل  z است. این مطالعه با رویکرد کیفی، از نظر هدف کاربردی و ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮیه ﺳﯿﻮﻓﺎﻧﮓوﺷاتون دارای تحلیل محتوای استقرایی است. پژوهش، با مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند  و مشارکت 23 نفر از خبرگان علمی، اجرایی و20 نفر از دانش آموزان  دوره متوسطه  باگروه های کانونی انجام شد. پس از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﻧﯿﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎریافته، ضمن ﻣﺮاﺣﻞ ﮐﺪﮔﺬاری، تحلیل داده‌ها انجام و برای تامین اعتبار یافته‌ها از روش مذاکره با ﻫﻤﮑﺎران و نظر ممیز بیرونی و ﺑـﺮای پایایی از روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده شده است.

شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار بر شکاف بین نسلی در نظام آموزش و پرورش

مقاله حاضر درصدد شناسایی عوامل اثر‌گذار بر شکاف نسلی و ارائه راهکار در نظام آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی، متنی و شامل بررسی مقالات و متون در حوزه شکاف نسلی بالاخص در حوزه آموزش و پرورش است و در آن از منابع معتبر و به روز استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد مولفه‌های اثرگذار بر شکاف نسلی در پنج بعد فردی و خانوادگی، آموزشی-محیطی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و دینی-مذهبی دسته بندی می شوند.

نواندیشی در شناخت و توسعه مفهومی برنامه درسی نال

برنامه درسی نال مهمترین مفهوم در رشته برنامه درسی است که اولین بار به وسیله آیزنر (1979) مطرح گردید. آیزنر بر حذفیات برنامه درسی به عنوان برنامه درسی نال تاکید داشته و بقیه ابعاد آن را نادیده گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی ماهیت برنامه درسی نال، انواع، ابعاد، سطوح، و پیامدهای آن با استفاده از روش اسناد پژوهی، مطالعه و تحلیل پژوهش های انجام شده در این حوزه است.

بررسی نقش و جایگاه آموزش و پروش در گفتمان سازی ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی

هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی نقش و جایگاه آموزش و پرورش در گفتمان­ سازی ارزش ها و آرمان ­های انقلاب اسلامی است. این پژوهش با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون، پژوهش­های صورت گرفته و همچنین اسناد و تحقیقات انجام شده در این حوزه پرداخته است.

ارائه الگوی جاری برنامه درسی با نشاط در دوره ابتدایی: رویکرد داده بنیاد

هدف پژوهش حاضر  بررسی الگوی جاری نشاط در برنامه ­های درسی مقطع ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده­ بنیاد انجام گرفت. مشارکت­ کنندگان بالقوه پژوهش شامل کلیه کارگزاران دخیل در نشاط در برنامه ­های درسی دوره آموزش ابتدایی بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده ­ها از طریق مصاحبه  نیمه‌ ساختار ‌یافته چهارده نفر از معلمان، پنج نفر از مدیران مدارس، هشت نفر از اولیا دانش ­آموزان جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده و  برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد.

استراتژی‌های تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران

هدف  پژوهش، شناسایی و تدوین استراتژی­‌های تسهیل‌­کنندۀ تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش کیفی با رویکرد داده ‌­بنیاد است. داده‌­های اولیه از طریق مصاحبه نیمه‌­سازمان­یافته گرد­آوری و با ابزار “SWOT”، تجزیه و تحلیل شده است. جامعۀ پژوهش شامل صاحب­‌نظران و مدیران عالی آموزش و پرورش بوده، که 25 نفر با روش هدفمند به­‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در کدگذاری اولیه شانزده عامل داخلی و هجده عامل بیرونی تعیین و نتایج جهت تأیید اعتبار و ضریب­‌دهی برای مشارکت­‌کنندگان ارسال شد.