تازه های کتابخانه

گفتارهایی درباره ی برنامه درسی فطرت گرا بر اساس برنامه درسی ملی

کتاب «گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرت‌گرا بر اساس برنامه درسی ملی»، 5 متن علمی (مقاله و سخنرانی) را در بر می‌گیرد که در قالب پنج فصل تنظیم و تدوین شده و متون مورد اشاره به چهار تن از صاحب‌نظران و نقش‌آفرینان عرصه تعلیم وتربیت و علوم تربیتی تعلق دارد.‌

فصل اول کتاب به مقاله حجت الاسلام دکتر محمود نوذری اختصاص یافته است. وی در گفتار اول، کلام را با مفهوم‌شناسی فطرت آغاز  کرده و چیستی و ماهیت آن را مورد واکاوی قرار داده است. پژوهش‌گر در ادامه، انواع فطریات (بینش‌ها، گرایش‌ها و توانش‌های فطری) و  خواص آن‌ها را به تفصیل بیان‌ داشته است.

از اینجا آغاز می شود...: تاریخچه جنبش دانش آموزی در ایران اسلامی

جنبش دانش آموزی با ایجاد موجی برای تغییر منطق تفکر، ادبیات و گفتمان نسل جوان مطرح شده است.این جنبش، حرکتی فرهنگی ـ اجتماعی است که مواضع سیاسی خود را در قالب ترویج فرهنگ ناب اسلامی در تمامی سطوح و پرهیز از موضع گیری های روزمره سیاسی و حزبی اتخاذ می کند.

حکمت نامه پیامبر اعظم (ص)

جلد سوم کتاب، در سه باب قضا و قدر (ایمان به تقدیر، قش قضا و قدر در عالم، نقش تقدیر در کارهای انسان، اقسام قضا و قدر، ویژگی‌های قضا و قدر، بداء در قضا، خوشبختی و بدبختی و رضا از قضا )، دوستی خدا و نزدیکی به او (تشویق به خدا دوستی، عوامل خدادوستی، خاستگاه محبوبیت در نزد خدا، موانع خدادوستی، نشانه‌های دوستداران خدا، ویژگی‌های محبوبان خدا، آثار خدادوستی و نزدیکی به خدا) و نبوّت (نبوّت عامه، پیامبران قبل از اسلام، نبوّت محمد، پایان پیامبر ی و ویژگی‌های پیامبر) تنظیم شده است.

در جلد چهارم،  ششم تا هشتم، با عناوین قرآن و سنّت؛ دین، شریعت و اسلام؛ ایمان به معاد (با فصل‌هایی نظیر آخرت، مرگ، قبر، رستاخیز، حسابرسی، شفاعت، بهشت، آتش و دوزخ)، قبل از بخش سوم این حکمت نامه  آورده شده است. در این جلد، بخش سوم، با عنوان حکمت ‌های عقیدتی، اجتماعی و سیاسی، با باب اول، با عنوان امامت (شامل تداوم امامت و هدایت، فضلیت امام، حکمت امامت، شناخت امام، شرایط امامت، موانع امامت، وظایف امام، حقوق امام و شمار امامان اهل بیت) آغاز می‌شود.

در جلد پنجم، فصل‌های دهم تا بیست و یکم باب اول (استمرار امامت اهل بیت، معنای اهل بیت، منزلت اهل بیت، دوست داشتن اهل بیت، دشمنی با اهل بیت، دولت اهل بیت، غلوّ درباره اهل بیت و شیعه اهل بیت در قیامت) آورده شده است.

در ادامه، باب دوم، با عنوان امّت (عوامل پیشرفت امّت‌ها، عوامل نابودی امّت‌ها، عبرت گرفتن از امّت‌ها، فضائل امّت اسلامی، ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری امّت محمد در دنیا، ویژگی‌های امّت محمد در قیامت، گروه‌های امّت، کسانی که امّت نامیده شده‌اند و امّت پارسیان) آمده است.

بخش چهارم، با عنوان حکمت ‌های مربوط به جهان و انسان، از قسمت‌های پایانی این جلد بوده و آفرینش، ملکوت، فرشتگان، زمین، دنیا (شناخت دنیا، اهمیت دنیا و نقش آن در سلامتی دنیا) باب‌های اوّل تا پنجم این بخش است.

جلد ششم، با فصل سوم و چهارم از باب پنجم (عوامل دستیابی به خیر دنیا و آخرت و شناخت دنیای نکوهیده ) آغاز می شود و تا باب دوازدهم ادامه دارد:

باب ششم: اجل، باب هفتم: شیطان، باب هشتم: انسان (کرامت انسان، قلب انسان، نفس انسان، رؤیا و ورزش)، باب نهم: آرزو (نقش آرزو در زندگی، آرزوی حقیقی، امید بستن به غیر خدا، کوتاه کردن آرزو، هشدار درباره آرزوهای بیهوده، خاستگاه آرزوهای بیهوده و زیان‌های آرزوهای بیهوده)، باب دهم: برکت(عوامل برکت عمر، عوامل برکت خانه، اخلاق برکت‌آفرین، ذکرها و عبارت‌های برکت‌آفرین، کارهای برکت‌آفرین، دعا‌های برکت‌آفرین، انسان‌های بابرکت، حیوانات بابرکت، زمان‌های بابرکت، خوراکی‌های بابرکت، نوشیدنی‌های بابرکت، شغل‌های بابرکت و موانع برکت)، باب یازدهم: خیر (شناخت خیر، تشویق به خیر، خاستگاه‌های خیر، آنچه از خیر خبر می‌دهد، آثار خیر و موانع خیر) و باب دوازدهم: مصیبت‌ها، بلاها و شرور (مصیبت‌ها، حکمت مصیبت‌ها، عوامل مصیبت‌ها و بلاها و شرور).

جلد هفتم، از باب یکم: تبلیغ (جایگاه تبلیغ، جایگاه مبلّغ، رسالت مبلّغ، ویژگی‌های مبلّغ، ابزارهای تبلیغ، بهره گرفتن از مثل‌ها در تبلیغ، آداب تبلیغ و آفات تبلیغ) شروع شده و با باب دوم: کودک (خانواده، وراثت، خوراک، پدر و مادر و پرورش، اخلاق تربیت، دعا برای فرزندان و وظایف کودک)، باب سوم: جوان (بهار زندگی، بهار خودسازی، بهار سازندگی و مهمترین چیزهایی که برای جوان شایسته است، الگو گیری از الگوهای خوب و مجاهدت) ادامه می‌یابد.

فصل‌های آغازی جلد هشتم ادامه بخش پنجم کتاب حکمت نامه  پیامبر (ص)» با عنوان عوامل خودسازی است که شامل فصل‌های ادب، عدل، مواسات، ایثار، امانتداری، حسابرسی، نیکی، نیکوکاری، شرم، مهربانی، بردباری، نرم‌خویی، زهد، بخشندگی، سپاس‌گذاری، شکیبایی، راستی، صدقه، خاموشی، خوش‌گمانی، عفّت، گذشت، غیرت، قرض دادن، ایستادگی، بزرگواری، مردانگی، خیرخواهی، فراغت، انفاق، وفای به عهد، وقار، فروتنی، توکّل، هدیه و همت می‌شود.

باب پنجم آخر این جلد، آفات خودسازی است که فصل‌هایی از قبیل: هوس، شرک، گناه، انحصارطلبی، آزاررسانی، بخل، بدعت، بیکاری، تهمت، عیب‌جویی و سرزنش وآزمندی، وامخواری، حسد، کینه، سوگند خوردن، مواد مخدّر، نوشیدن شراب، خیانت، ریاکاری و ربا را در برمی‌گیرد.

جلد نهم، شامل این فصول است. رشوه، زنا، دشنام و ناسزاگویی، مسخره کردن، اسراف، طمع، ستمگری، بدگمانی، خودپسندی، شتاب‌کاری، شکنجه، تعصب، پیمان‌شکنی، فریفتگی، دغل‌کاری، خشم، غفلت، خیانتگری، غیبت، فخرفروشی، کشتن، نومیدی، تکبّر، دروغ، تنبلی، کفر، تکلّف، بیهودگی، لواط، نیرنگ و نفاق.

در این جلد، بخش ششم با عنوان حکمت های عبادی، با باب‌های اطاعت، عبادت خدا و کارهای شایسته (عبادت، فرمانبری از خداوند، عمل، نیت، اخلاص، خشوع، خدمتگذاری به مردم)، نماز و مقدّمات آن (وضو، اذان، تشویق به نماز، آداب نماز، نخواندن نماز و سبک شمردن آن، آثار نماز، پذیرش نماز، تعقیب نماز، روش پیامبر در نماز، نماز شب، نماز جماعت و نماز جمعه) آمده است.

جلد دهم، با باب سوم: دعا و ذکر (تشویق به دعا کردن، ارزش دعا، برکت‌های دعا، سرباز زدن از دعا و سستی در آن، بایسته‌های پیش از دعا، آداب آغاز کردن دعا و بایسته‌های هنگام دعا، پایان بخش دعا، آنچه برای دعاکننده شایسته نیست، بهترین اوقات برای دعا، با فضلیت‌ترین مکان برای دعا، رهنمودهایی درباره درست دعا کردن، حالت‌های مناسب دعا، اجابت دعا، دعا کردن برای دیگران، کسانی که پیامبر برایشان دعا کرد، نفرین کردن به دیگران، کسانی که پیامبر نفرینشان کرد، یاد خدا، آمرزش‌خواهی، پناه بردن به خدا و درود فرسادن به پیامبر) شروع می‌شود و در پایان، شناخت نامه ‌ای درباره کسانی که مورد دعا قرارگرفته‌اند، آورده شده است.

جلد یازدهم، از چهار باب شده است: روزه (فضیلت‌های ماه روزه‌داری، میهمانی خدا، آماده کردن مردم به میهمانی خدا، دعا‌هایی برای آمادگی میهمانی خدا، چگونگی آماده شدن برای میهمانی خدا، آداب روزه‌داری، کارهایی که برای استحباب آن تأکید شده است، دعاهای ماه رمضان، اعمال مخصوص دهه آخر، نوافل ماه رمضان، شب قدر، شب قدر چه شبی است، آداب شب قدر، وداع با ماه رمضان و عید فطر)، حج و عمره (فلسفه حج و فضیلت و برکاتش، تأخیر در حج و ترک آن، اعمال حج، آداب حج، حج اصغر، وگوناگون)، امر به معروف و نهی از منکر (تشویق به امر به معروف و نهی از منکر، ترک امر به معروف و نهی از منکر، آداب امر به معروف و نهی از منکر و مراتب نهی از منکر) و جهاد (تشویق به جهاد، آمادگی برای جهاد، آداب جنگ و شهادت در راه خدا).

در آغاز جلد دوازدهم، باب بهترین مکان‌های عبادت و جنگ‌های پیامبر آمده و سپس باب هشتم (مکه، خانه خدا و متعلقات آن، مدینه و مسجد) و بخش‌های هفتم و هشتم، آورده شده است:

بخش هفتم، با عنوان حکمت های اخلاقی و اجتماعی، در چهار باب: دوستی (تشویق به دوستی، تأکید به دوستی در راه خدا، عوامل دوستی، آثار دوستی برای خدا، آفات دوستی، گزینش دوست، آداب دوستی، احکام دوستی، نقش مهرورزی در تأسیس حکومت اسلامی و تجدید آن)، آسیب‌های جامعه (دشمنی، جدال و بگومگو، کوچک شمردن دیگران، تفرقه و فساد)، خانواده (ازدواج، نیکی به پدر و مادر، صله رحم و طلاق) و حکمت های حقوقی (حقوق، حدود، داوری، شهادت در داوری، قصاص، مشارکت و زکات).

بخش هشتم، با عنوان حکمت ‌های اقتصادی، با باب اول: توسعه (اهمیت پیشرفت اقتصادی، برکت‌های پیشرفت اقتصادی، عقب‌ماندگی اقتصادی، توسعه نوید داده شده در اسلام، و فقر ستوده و فقر نکوهیده).

جلد سیزدهم، با باب دوم از بخش هشتم: پایه‌های توسعه (بر نامه ریزی، کار، بازار، معرفت و دوست) آغاز می‌شود و با باب‌های سوم: خاستگاه‌های توسعه (خاستگاه‌های اعتقادی، خاستگاه‌های حقوقی، خاستگاه‌های اخلاقی، خاستگاه‌های عبادی، خاستگاه‌های اجتماعی و خاستگاه‌های بهداشتی)، چهارم: موانع توسعه (موانع اخلاقی، موانع اجتماعی و موانع عملی) و پنجم: آفات توسعه (ثروت‌اندوزی، ناز پروردگی، زمینه‌های آفات توسعه و موجبات مصونیت از آفات توسعه) ادامه می‌یابد.

بخش نهم، با عنوان حکمت ‌های پزشکی و بهداشتی بخش پایانی این جلد است که سه باب دارد: پزشکی (پزشکی از دیدگاه قرآن و حدیث، آداب و احکام طبابت و توصیه‌های پژشکی)، درمان (منافع بیماری، وظایف بیمار، پرستاری و عیادت بیمار) و غذاها و گیاهان دارویی.

در جلد چهاردهم، این کتاب، بخش دهم، با عنوان حکمت ‌های گوناگون آورده شده است . این بخش، دارای 47 فصل است: خوردن، مجلس، زیبایی، همسایگی، مقام، تسبیح، طلب خیر، رحمت، نیازخواهی، شادمانی، مسافرت، خانه، سلطان و پادشاه، سلام کردن، شعر، بَدان، مشورت، شهرت، دست دادن، صلح، مصیبت، خنده، مستضعف، میهمانی، عطر، پوزش‌خواهی، زبان عربی، عزّت، عشق، فال نیک و فال بد، شماری از قواعد فقهی، سخن، لباس، زبان، نفرین، سرگرمی و بازی، ستایش، شوخی عوامل رستگاری، نگاه، نعمت، خواب و بیداری، وصیت، میهن، اندرز، هجرت، و یتیم.

تحلیل خط مشی عمومی: پیشرفت های جدید

کتاب حاضر به بحث پیرامون تحلیل خط‌مشی پیشینی می‌پردازد، یعنی تحلیل که هدف آن پشتیبانی از خط‌مشی‌گذاران و دیگر بازیگرانی است که درگیر وظایف دشوار فرارو در مرحله تدوین خط‌مشی هستند. تحلیل خط‌مشی پیشینی پس از جنگ جهانی دوم ظهور کرد، یعنی زمانی که روش‌های پژوهش عملیاتی و همین‌طور روش‌های تحلیل سیستم‌ها، بیش از پیش در دامنه‌ای از مسائل خط‌مشی‌ای راهبردی مورد استفاده قرار داده شدند. هدف اصلی این کتاب توصیف وضعیت فعلی و آخرین پیشرفت‌ها در زمینه تحلیل خط‌مشی پیشینی است. این کتاب برای استفاده طیف گسترده ای از مخاطبان در نظر گرفته شده است.

تربیت معلم: مطالعه موردی در چهارده کشور جهان

مطالعه فرهنگ آموزشی کشورهای پیشرفته و پیشرو، توجه مربیان و مدرسان تربیتی جهان را به خود جلب کرده است. همچنین مطالعه موردی تربیت معلم از دهه های قبل مورد توجه سیاستگذاران، کارشناسان، برنامه ریزان و معلمان بوده است. مطالعه حاضر با هدف ترسیم تصویری از تجارب کشورهای مختلف در آموزش معلمان و بهره مندی از آن در به سازی، نوسازی و ارتقای تربیت معلم ایران است. از این رو در این اثر کوشش شده است با نگاهی عمیق به آموزش و پرورش در چهارده کشور برگزیده، پیشینه تربیت معلم در آن ها، برنامه درسی مربوطه از جمله مهارت های عملی و کارورزی، به سازی و آموزش معلمان، اهداف و شرایط پذیرش دانشجو معلمان بررسی شود.

آب هرگز نمی میرد

آب هرگز نمی‌میرد» اسلوبی تازه و طرحی نو در تاریخ شفاهی است که با محوریت خاطرات سردار میرزا محمد سلگی و روایت جمعی از رزمندگان گردان حضرت ابوالفضل و چهار فرمانده لشگر انصار الحسین (ع) به سامان رسیده است که این روش برای جامعیت روایت با توجه به اینکه راوی روایت خاطرات خود را حدیث نفس می‌دانست انجام شد حاج میرزا محمد سلگی راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد  متولد نخستین روز فروردین ماه سال 1335 از روستای هادی آباد در فاصله 25 کیلومتری شهرستان نهاوند است که سومین فرزند خانواده شیخ علی محمد سلگی است.

سیری در جنگ ایران و عراق

مرکز مطالعات و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجموعه کتاب  سیری در جنگ ایران و عراق" را که عهده دار توضیح، بررسی و تجزیه و تحلیل رخداد های سیاسی ـ نظامی جنگ هشت ساله می باشد، منتشر کرده است. مجموعه مذکور که به همت محمد درودیان و همکاری گروهی از محققین مرکز تحقیقات دفاع مقدس انتشار یافته است، جنگ را در پنج دوره زمانی مورد مطالعه قرار می دهد. هر دوره از دوره‌های زمانی مذکور در یک جلد گنجانده شده است که عناوین آن به ترتیب سیر زمانی چنین است:

1- خونین شهر تا خرمشهر (از آغاز تهاجم سراسری عراق تا فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس)

فراشناخت در کودکان

در کتاب حاضر نگارنده ضمن ارائه مطالب علمی و کاربردی پیرامون فراشناخت و تحول آن در کودکان، به نقش آن در حوزه‌های متفاوت درسی در مدارس می‌پردازد تا در سطوح دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های روانشناسی شناختی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی کودک و سایر شاخه‌های روانشناسی و علوم تربیتی مورداستفاده قرار گیرد. نگارنده بر آن است تا این کتاب در حد خود راهگشای بسیاری از مسائل روانشناسی پیرامون ابعاد تحول و آموزشی فراشناخت در کودکان باشد.

نگاهی نو به تحلیل برنامه درسی: گامی به سوی ایده معلمان مولف

کتاب حاضر در شش فصل با ساختاری از کل به جزء تهیه و تالیف شده است. چرا که برنامه درسی، جزئی از کل نظام آموزشی است. همچنین از ویژگی های خاص این کتاب، تاکید بیشتر آن بر شناخت و آگاهی نسبت به برنامه درسی و تار و پود و عناصرآن است، نه تحلیل محتوا و روش های آن.

همچنین علاوه بر کتاب درسی، به مواد آموزشی دیگر همچون مجله، فیلم و نرم افزار آموزشی و دیگر اجزای بسته آموزشی و شاخص های ارزیابی آنها نیز پرداخته شده است. در فصل آخر نیز تدوین یک واحد درسی تشریح شده است که می تواند زمینه را برای آشنایی هرچه بیشتر معلمان و کارشناسان حوزه مربوط با فرایند تالیف را فراهم نماید.

مدیریت منابع انسانی در تعلیم و تربیت: زمینه ها، الگوها و اثرات

منظور از مدیریت منابع انسانی، سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد. مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد؛ اما به طور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است. جایگاه ممتاز و منحصر به فرد آموزش و پرورش به عنوان مهمترین متولی تعلیم و تربیت و عامل توسعه و تسهیل فرایند توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناورانه بر کسی پوشیده نیست. این کتاب که در سه بخش و یازده فصل تدوین شده، به مباحث مهمی همچون جهانی‌شدن، فرهنگ معلمان، توانمندسازی گروه‌ها و تیم‌ها، سازمان‌های حریص، توسعه‌ی حرفه‌ای و... می‌پردازد.