تازه های کتابخانه

مدرسه خلاق مدرسه زندگی

کتاب «مدرسۀ خلاق، مدرسۀ زندگی» که حاصل جست‌وجوهای نظری و تجربه‌های عملی دکتر حسینی در زمینۀ آموزش ‌و پرورش خلاقیت است در سه فصل، ویژگی‌های یک مدرسۀ خلاق و پویا، جنبه‌ها و ابعاد آموزشی متناسب برای مدرسۀ خلاق و نتایج عملی به‌کارگیری راه­کارهای آموزش و مشارکت خلاقانه در مدرسه را شرح می‌دهد.

تهذیب نفس و سیر و سلوک از دیدگاه امام خمینی (س)

تزکیه و تعلیم، روش انبیای الهی برای تربیت انسان و وصول به مقاصد والای آفرینش یعنی توحید است. و انبیا، مربیانی راه پیموده اند که کسی جز از طریق پیروی از آنها به حق نمی رسند .در زمان و عصر ما، امام خمینی (س) در میان سالکان و مربیان بزرگ، گوهر ارزشمندی است که می تواند کام تشنگان راه سلوک را از آب گوارا سیراب گرداند

سنجش کلاسی نوین

کتاب حاضر در باره ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی در کلاس درس است. نویسنده بر راهبردهای سنجش کلاسی و نیز به ارائۀ مثال‌های متواتر از سؤال‌های چندگزینه‌ای و سنجش مبتنی بر عملکرد تمرکز دارد. پنج روش مدرن سنجش کلاسی (تکوینی، مدادکاغذی، مبتنی بر عملکرد، اصیل و آزمون جامع) محتوای اصلی کتاب را تشکیل‌می‌دهند.

ضد روش: زمینه های فلسفی و رویه های عملی در روش شناسی کیفی

چه چیزی یک روش را کمی، کیفی یا ترکیبی می‏سازد؟ کمیت و کیفیت را در روش تحقیق چگونه می‏توان تعریف یا ارزیابی کرد؟  نویسنده در این کتاب سه هدف عمده را دنبال می‏کند: یک، روش‏شناسی کیفی را در مضمون تاریخ تکامل فلسفی و پارادایمی روش در علوم اجتماعی قرار می‌دهد و به این ترتیب امتداد تاریخی و نظری این جریان روش‏شناختی را روشن‏تر می‌سازد.

نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن

این کتاب یکی از جامع ترین و مهم ترین نوشته ها درباره تاریخ آموزش ایران است که دیوید مناشری با استفاده از اسناد دست اول، صدها مصاحبه حضوری با صاحب نظران، سیاست گذاران، مدیران و استادان متنفذ در رژیم پهلوی و همین طور اغلب آثار مهمی که در تحلیل آموزش جدید ایرانی و نقش آن در تحولات تاریخ جدید ایران به فارسی و انگلیسی نوشته شده، فراهم کرده است. به نظر مناشری، آموزش جدید اهرم اصلی، موتور محرک و مهم ترین ابزار مدرنیزاسیون ایران است.

 

چرا عقب مانده‌ایم؟

نویسنده کتاب «چرا عقب­ مانده­ ایم؟»، ابتدا موارد زیر را به عنوان پیش فرض و مقدمه اثبات نظریه خود در این کتاب مطرح کرده است:1- قبول اینکه جامعه ما عقب­ افتاده است. به این معنی که در آن جهل و ظلم و فقر وجود دارد.2- پذیرش اینکه اکثر افراد جامعه ما از نظر روانی آسیب­ دیده­ اند و خلقیات و عقب­­ ماندگی­ هایمان معلول آن است.
3- اینکه این آسیب­ دیدگی خود علتی دارد. 4- اینکه این آسیب­ دیدگی خوشبختانه علاج­ پذیر است.5- اینکه راه­های درمان فراوانند، ولی راهی را که فکر می­کنم بنا به فطری و قابل اجرا بودنش بهترین راه باشد، راهی است که پیامبران رفته­ اند.

برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش

حوزه تربیت هنری یکی از حوزه های اساسی و درعین حال مغفول در نظامهای آموزشی است. در گذشته، توجه به هنر در اکثر نظامهای آموزشی دنیا نوعی سهل انگاری در تربیت تفسیر می شد و از برنامه های درسی به دلیل عدم اهتمام کافی به آموزش دروس اساسی و پایه انتقاد می شد. اما امروزه، به جایگاه منحصر به فرد هنر در دستیابی جوامع بشری به رشد و توسعه در ابعاد علمی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، اخلاقی و ... از نو توجه شده است.

فلسفه تعلیم و تربیت(غربی و اسلامی)

فلسفه تعلیم و تربیت به سه پرسش اساسی پاسخ می‌دهد که پاسخ به هریک، دربرگیرنده رکنی از ارکان فلسفه تعلیم و تربیت است: 1. پرسش از «چیستی تعلیم و تربیت» بیان‌کننده مجموعه‌ای از مبانی و اصول تعلیم و تربیت است؛ 2. پرسش از «چرایی تعلیم و تربیت» مستلزم پاسخی مناسب به «انگیزش»، «حکمت» و اهداف تعلیم و تربیت است؛ 3. پرسش از «چگونگی تعلیم و تربیت» به روش‌شناسی تعلیم و تربیت نظر دارد.

سواد حقوقی کودک

این کتاب در سه بخش تدوین شده است.  در ابتدا بر اساس مفاهیم حق و جایگاه سواد حقوقی ، اهمیت شناخت کودک ودانش آموزان، اولیا و مربیان و آموزش آن در جامعه، و ضرورت آشنایی همگانی با این حقوق به بیان مبانی نظری و ضرورت شناخت سواد حقوقی از منظر اسلام و پیمان نامه بین المللی مربوطه پرداخته است . سپس حقوقی که باید دانست و تکالیفی که باید رعایت کرد ( شامل حق تابعیت خانوادگی،حق آموزش و سلامت و بهداشت و امنیت و .... )مطرح گردیده و مستندات قانونی و نکات مهم آن ها ذکر شده است.

نگارش خلاق

در کتاب حاضر در ابتدا به انواع نگارش که شامل نگارش تخیلی و غیر تخیلی است، اشاره شده و ویژگیها و زیرمجموعه های هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به شرح عناصر داستانهای تخیلی که شامل داستان بلند، کوتاه و داستانک است پرداخته شده است