تازه های کتابخانه

ایران مدرن و نظام آموزشی آن

کتاب حاضر رساله دکتری عیسی خان صدیق در دانشگاه کلمبیا است و در سال 1310 شمسی (1931 میلادی) دفاع شده، به موضوع خدمت نظام آموزشی به ایده ساختن ایران مدرن و پس از آن، تأسیس دانشگاه در ایران بر اساس سیاست‌های جدید آموزشی و فرهنگی در دوره پهلوی نخست پرداخته است. آنچه که در این کتاب مورد توجه نویسنده بوده این است که چگونه می‌توانیم نظام آموزشی را متناسب با ایران آینده طراحی کنیم؛ نظام آموزشی‌ای که ساختن ایده ایران مدرن را یاری رساند. به همین دلیل در فصول مختلف نویسنده سعی می‌کند تصویری از وضعیت موجود و راهکارهای گذر از موانع توسعه در ایران را ارائه کند.

هشت گام مدیریت موفق کلاس درس: راهنمای معلمان در برخورد با دانش آموزان دشوار

داشتن یک برنامه ی منسجم و کارآمد برای مدیریت کلاس درس به معلمان کمک خواهد کرد دانش‌آموزان را ترغیب کنند در فعالیت‌های کلاسی فعالانه مشارکت داشته باشند، اما هر کلاس درس معمولاً دانش‌آموزانی دارد که مشکلات رفتاری جدی تری بروز می‌دهند که چنین وضعیتی صرف تلاش و زمان بیشتری از سوی معلمان را می‌طلبد. وجود دانش‌آموزان دشوار در کلاس درس باعث می‌شود که معلم زمان و تلاش زیادی را صرف مدیریت این دانش‌آموزان کند و علاوه بر درماندگی معلم و به هم خوردن نظم و روال عادی کلاس درس، بخش قابل‌توجهی از کلاس درس در مواجهه با این دانش‌آموزان هدر می‌رود.

مهارت های زندگی در اندیشه و کلام بزرگان علم و دین

کتاب حاضر درباره مهارت‌های زندگی در اندیشه و کلام بزرگان علم و دین است. رویکرد آن، بیشتر پژوهش تطبیقی در متون علمی_ دینی و با هدف بومی‌سازی مسائل اجتماعی و مهارت‌های زندگی صورت گرفته است. نویسنده در این کتاب "شانزده" مورد از مهمترین مهارت های زندگی سازگار با جامعۀ ایرانی- اسلامی را در سیزده فصل جداگانه مورد بحث قرار داده و در هر فصل ابتدا به تعریف یک مهارت و در پی آن به ارائۀ مباحث نظری، علمی و دینی مرتبط، از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان علم و دین پرداخته و به دنبال آن به احادیث مُعَرِف مهارت، به عنوان مصداق و نمونه سخنان ائمۀ اطهار علیهم السلام، اشاره شده است.

زندگی معنوی به سبک مثنوی

زندگی به سبک مثنوی یکی از جلوه های معنوی حیات طیبه برای نوزایی زندگی، پاک شدن از زندگی غیر فطری، اوج تحول در زندگی و بازگشت به اصل آن است. این کتاب کوشیده است در باره چیستی زندگی در گفتمان سلبی، بازجست حیات طیبه در مثنوی معنوی و ویژگی های زیستن به سبک مثنوی صحبت کند. سپس تک بیت هایی از مثنوی را تفسیر کرده و در نهایت به آسیب شناسی سبک زندگی  امروز در مدار روان شناسی عامیانه و بازاری پرداخته است. به سخنی دیگر، «زیستن به سبک مثنوی» همان پاک شدن از زندگی غیرفطری است و اوج تحول در زندگی این است که ما به اصل زندگی حنیف خویش بازگشت کنیم.

آغاز و انجام هستی و راهبری انسان: رویکردی نوین در طرح مباحث اعتقادی

انسان از همان آغاز که پای بر زمین نهاد، با پرسش هایی چون از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام؟ به کجا خواهم رفت؟ آیا این جهان خالقی دارد؟ و امثال این پرسش ها، روبرو بوده است؛ پرسش هایی که همواره به دغدغه اصلی بشر تبدیل شده اند. نویسنده با طرح این موضوع که جوان سرگشته امروز، در تکاپوی پیدا کردن جوابِ پرسش های بنیادین، جستجو می کند وآن گاه، یا پاسخ اصیل را می یابد و یا این که پای در راه سرگشتگی فلسفی، پوچ گرایی و معضلات فراگیر اجتماعی و گرایش به عرفان های کاذب، می نهد.

آموزش نرم افزار Microsoft Office Word 2016 : رویکردی کاربردی در نگارش پایان نامه

تدوین محتواهای علمی(پایان نامه، مقاله و ....) در چارچوب استانداردهای نگارشی، یکی از چالش های رایج در طی دوران تحصیل می باشد. کتاب آموزش نرم افزار MS Word با رویکردی کاربردی در تدوین و نگارش پایان نامه، مراحل تهیه‌ و تدوین پایان‌نامه را به ‌صورت گام به گام در قالب یک الگوریتم ارایه می نماید تا با پیروی از آن، از بروز مشکلات رایج در حین تدوین پایان‌نامه پیشگیری و شرایطی را فراهم آورد تا در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه حاصل آید. این کتاب از بروز مشکلاتی از قبیل کنترل و مدیریت قالب بندی، شماره گذاری صفحات، مرجع نویسی، فهرست مطالب و تصاویر و .... جلوگیری می نماید.

پنج گفتار درباره اخبار جعلی

در عصر پسا انقلاب دیجیتال، هر شخص، کاربر و درعین‌حال ناشر محسوب می‌شود پس باید مسوولیت اطلاعات و اخباری را که تولید یا بازنشر می‌کند بر عهده بگیرد. گام اول در این مسوولیت‌پذیری، اصلاحاتی هرچند جزئی است که با کسب دانش و مهارت لازم باید در شیوه بهره‌مندی از فضای مجازی و مواجه‌شدن با اطلاعات و اخبار در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند. بر این اساس کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» در پی آن است که دراین‌باره، حداقل‌ها را در اختیار افراد قرار دهد.

مبانی معناشناسی نوین

نویسنده در این کتاب کوشیده است، اصول معناشناسی نوین را که مبتنی بر مکتب پاریس است، با تکیه بر منابع اساسی و اصلی معرفی نماید و علاوه بر آن، تحلیلی معناشناختی از یک داستان ایرانی را(داستان کچل مم سیاه/ کریم‌زاده) به دست دهد . وی خاطر نشان می‌کند." نخستین اصل در تجزیه و تحلیل معناشناختی این است که کلام فرآیندی معنایی است که بر اثر گفتمان (فعالیت گفتمانی) شکل می‌گیرد، یعنی این که گفتمان مسئول ایجاد کلام است، پس نباید به کلام به چشم مجموعه‌ای از نشانه‌ها نگاه کرد، بلکه باید آن را یک واحد معنایی یا یک کل معنادار دانست ." کتاب در قالب سه فصل شکل گرفته که عبارت‌اند از:

سیر تنزیلی اسماء و صفات قرآن

موضوع این اثر بررسی اسماء و صفاتی است که در قرآن به توصیف کلام الله پرداخته اند وجه تفاوت کتاب حاضر با آثار مشابه در توجه بر سیر نزول تدریجی قرآن و فرآیند تبیین اسامی و اوصاف قرآن طی سال های نزول کلام وحی است. بررسی و تحلیل حکمت توزیع این عناوین و نقش اراده های تربیتی خدای متعال و تناسب آن با موقعیت و مواضع مثبت و منفی مخاطبان قرآن از جمله دست یافته های کتاب حاضر به شمار می رود.

تربیت ذهن (با تاکید بر نطریه ساختن دانش کارل برایتر)

در تکامل اندیشه های تربیتی خط سیرمهمی وجود داردکه به ساختن دانش منتهی شده است.خاستگاه های اولیه ی این اندیشه به دیویی، فروبل و مونته سوری برمی گردد. این طرز فکر، شکل صریح خود را در جنبش کودکستان پیدا کرد. جایی که پرسش شخصی کودکان مورد تاکید قرار گرفت ومبنای نظری پیاژه یعنی سازه گرایی را بنیاد نهاد. در دهه ی 50 میلادی، پیرو مطالعات علمی، یادگیری از طریق اکتشاف مطرح شد. در دهه ی 80 میلادی با اقبال به ویژگی اجتماعی پژوهش علمی، ایده ی جوامع پژوهشی، شکل گرفت و جایگزین مفهوم فرد گرایانه از ساختن دانش گردید. این اندیشه با پیشرفت فن آوری، به یادگیری پروژه – محور منجر گردید.